0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Forbrugernes ord giver magt og bedre service

Syv ud af ti forbrugere leder på nettet efter anmeldelser eller kritik af varer eller butikker, før de handler.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
PER FOLKVER  (arkiv)
Foto: PER FOLKVER (arkiv)

Ommer. »Det er en ommer. I snyder 10.000 børn«, skrev en forælder på Føtex' Facebook-side, efter de populære dyrekort var blevet udsolgt.

Forbrug
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Forbrug
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Brok, anmeldelser og klager fra andre forbrugere er blevet lette at finde, før man køber en blender, bestiller bord på en restaurant eller booker hotel.

Hvor kunderne før internettet kun kunne fortælle om dårlig behandling til venner og familie, bruger størstedelen af forbrugerne i dag Google, Facebook og anmeldelsessider som Trustpilot til at undersøge, om service og varer er i orden. Det viser en undersøgelse, som Megafon har foretaget for Lørdagsliv. Her siger fire ud af ti, at de ofte eller altid tjekker sagen på nettet, før de køber en vare eller en serviceydelse. Andre 31 procent gør det af og til.

Det kan mærkes ude i butikkerne, siger Lone Rasmussen, markedschef for handel i de handlendes interesseorganisation Dansk Erhverv.

»Vi plejer at sige, at forbrugerne har taget magten. Hvis man giver dårlig service, er det vanskeligt at slippe under radaren. Før kunne de fortælle det til fem eller måske ti venner. Nu skriver de det på Facebook eller et andet sted og når ud til mange flere«, siger Lone Rasmussen.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter