0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Dynamolygten er tilbage - med skarpt lys og uden alle generne

En navdynamolygte giver så meget lys, at man som cyklist ikke bare bliver set, men også selv bedre kan se, når man for eksempel kører på en sti i mørke. Trafikekspert håber på større udbredelse.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
 Peter Hove Olesen
Foto: Peter Hove Olesen

FAGMAND. Cykelmekaniker Magnus Lindhardt Jørgensen på Cyklistforbundets værksted ser det som rutinearbejde at montere en navdynamolygte.

Forbrug
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Forbrug
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Et nyt, skarpt lys breder sig på landets cykelstier. Ikke alene gør dette lys cyklisterne mere synlige, men de kan også se, om de er ved at køre ind i for eksempel en gren, der ligger på cykelstien. Så meget lys får man ikke med små batterilygter eller det blinkende diodelys.

Det skarpe lys kommer fra en navdynamolygte. Ordet ’dynamolygte’ kan være belastet hos alle, der har kørt på cykel i 1960’erne og 1970’erne. Dengang var en dynamolygte en genstridig sag, der støjede, gav stor modstand, når man skulle cykle med den tændt, og som aldrig virkede i snevejr. Nutidens dynamolygter sidder fastmonteret i forhjulets nav og har ikke fortidens ulemper.