16-årige Pernille Schreiner og Benedicte Nyvang har testet app'en Smart ID, der er en digital billedlegitimition.
Foto: Martin Lehmann

16-årige Pernille Schreiner og Benedicte Nyvang har testet app'en Smart ID, der er en digital billedlegitimition.

Forbrug

Test af digitalt id-kort: Man kan nemt snyde med det, og det har startproblemer

Det skal være lettere at spørge og blive spurgt om id, når man køber eller sælger alkohol, spil og tobak. Fjorten organisationer og virksomheder er derfor gået sammen om en kampagne og et fælles digitalt billed-id.

Forbrug

»Det var jo meget nemt«.

Et sekskantet portrætfoto af 16-årige Benedicte Nyvang drejer rundt om sig selv på smartphoneskærmen. I baggrunden blinker mindre blålige sekskanter om kap, og i det ene hjørne af portrætfotoet angives alderen tydeligt med hvid skrift i en grøn sekskant. 16 år.

Benedicte Nyvang har netop downloaded den nye app Smart ID, registreret sig med sit NemId og taget et hurtigt selfie. På under 3 minutter, sidder hun sin digitale billedlegitimation i hånden.

Smart ID er et digitalt billed-id i app-form, der skal sætte en stopper for ulovligt salg af cigaretter, øl og oddset-kuponer til mindreårige. Ved at koble appen op på brugernes NemId, kan den bruges som gyldig billedlegitimation i butikkerne.

Initiativet er startet hos spiludbyderen Danske Spil.

»Det forpligter at sælge produkter som spil, cigaretter og alkohol. Vi kan ikke leve med, at det bliver solgt til børn, så vi skal som organisationer og virksomheder gøre alt for, at aldersbegrænsningerne overholdes«, siger Stine Hove Marsling, der er CSR-direktør hos spiludbyderen Danske Spil.

Men en app er ikke nok. Der er også behov for en kulturændring, mener direktøren.

Derfor har Danske Spil allieret sig med tretten andre organisationer og virksomheder. Sammen lancerer de kampagnen 'Hvor gammel tror du, jeg er?', for at udbrede kendskabet til Smart ID og samtidig sætte fokus på, at butiksansatte skal spørge efter id og unge skal vænne sig til at blive spurgt ved køb af spil, alkohol eller tobak.

Smart ID'et skal være sikkert og nemt for de unge at downloade.

Startvanskeligheder

Det er bare ikke altid lige let.

I sofaen ved siden af Benedicte Nyvang sidder veninden Pernille Schreiner på 16 år. Hun er blevet kastet af app'en i et forsøg på at skifte det billede, hun lige har taget. Da hun for anden gang forsøger at oprette sig med sit NemId, popper en advarsel op på skærmen.

»Du har genoprettet din konto for mange gange indenfor kort tid«. App'en tillader altså ikke, at Pernille Schreiner logger sig ind med sit Nem-id igen før tre dage senere.

»Nå, nu kan jeg slet ikke logge ind. Irriterende«, siger Pernille Schreiner.

Men udover de tekniske problemer med app'en er reaktionen ved første øjekast positiv.

»Det er jo faktisk ret smart. Både hvis man skal ind til en fest, hvor de skal se, at man er over 16 år. Men også, hvis man skal købe øl i kiosken. Det er sjældent, man har sit pas med, men telefonen har man altid i lommen. Så jeg kunne godt finde på at bruge det, hvis jeg nu skulle ned og købe øl«, siger Benedicte Nyvang.

»Men der er nok ikke ret mange af dem, der ikke er fyldt 16 år endnu, der synes, at det er fedt, at det bliver nemmere at vise id, når dem i butikkerne godt ved, at man altid har en telefon i lommen, man kan vise id på«, siger Pernille Schreiner.

To 16 årige piger skal teste en ID app.
Benedicte Nyvang og Pernille Schreiner
Foto: Martin Lehmann

To 16 årige piger skal teste en ID app. Benedicte Nyvang og Pernille Schreiner

Ingen undskyldninger

Fra kiosker og butikker har det i længere tid lydt, at de unge ikke har et gyldigt id, hvis de ikke bryder sig om at gå rundt med deres pas eller, hvis de ikke har et kørekort. App'en kan derfor være et er et supplement til anden billedlegitimation, mener Stine Hove Marsling fra Danske Spil.

»Det er ikke så tidssvarende at rende rundt med et kort i lommen, når man er ung. Så med app'en har vi fundet en mere nutidig løsning på det problem. Så er det i hvert fald ikke en undskyldning«, siger Stine Hove Marsling.

Det løser bare ikke problemerne alene, mener butikschef i 7Eleven Christian Havblik, der påpeger, at man som butiksansat stadig har et ansvar for at vurdere folks alder.

»Det er virkelig svært at vurdere, hvor gamle folk er, når de kommer herind for at købe spil, øl eller cigaretter. Så det bliver tit en vurdering på mavefornemmelse, og af og til slipper der nok folk igennem, som faktisk ikke er gamle nok til at købe produkterne. Det problem vil stadig være der, om man har et digitalt id eller ej«, siger Christian Havblik.

Han er endnu ikke stødt på app'en, når han har solgt spil, alkohol og tobak til unge og bedt om at se et billed-id. Den færdige app var allerede klar til download i oktober. Nu er den hentet i app-store 4500 gange.

»App'en er ikke et quick fix. Det er bare et skridt på vejen mod at løse en større udfordring. Det er svært og et langt sejt træk at ændre den kultur, vi har i Danmark, hvor vi ikke er vandt til at blive spurgt eller spørge om id. Men det er selvfølgelig afgørende, at detailbranchen får spurgt og at de unge begynder at vænne sig til, at de skal spørges og ikke bliver sure over det«, siger Stine Hove Marsling.

Identitetstyveri

16-årige Pernille Schreiner forklarer, at hun sjældent er blevet spurgt efter id i butikker.

»Jeg tror faktisk kun det er sket en gang«, siger hun.

Både Pernille Schreiner og Benedicte Nyvang er fyldt 16 år. Derfor kan de begge to købe øl og vin i kiosker og butikker. Men de kan ikke købe spiritus, cigaretter og spil. Så skal de enten have hjælp fra en, der er ældre eller snyde med id'et.

Udviklerne har i app'en Smart ID forsøgt at indlejre en række foranstaltninger, så den ikke opfordrer til snyd. Blandt andet den midlertidige nedlukning, som Pernille Schreiner oplever, efter hun er blevet kastet af.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Det er en meget god idé at den lukker, så man ikke kan snyde, men det er en ulempe, at man ikke kan logge ind igen, hvis man bliver kastet af. Så bliver det igen lidt svært at vise id«, siger Pernille Schreiner.

Lukningen er ifølge Stine Hove Marsling til for, at unge ikke kan oprette sig med det samme NemId lige efter hinanden. App'ens baggrund bevæger sig også, så det ikke er muligt at lave et lignende billede i Photoshop, man kan vise. Men foranstaltningerne skærmer ikke for al slags snyd.

»Man kan nemt snyde med den, hvis man kender en over 18 år, der har NemId og ikke selv har en profil. Og det kan jeg godt forestille mig, at der var nogen, der kunne finde på. Der er jo allerede mange, der har et fake id-kort«, siger Benedicte Nyvang.

Billedet er i princippet uafhængigt af navn og alder på det digitale id. Derfor kan det lade sig gøre, at bruge en anden persons NemId sammen med sit eget billede.

Inden man kobler sit NemId på app'en skal man bekræfte, at man er den person, som man udgiver sig for at være.

»Dit NemID er personligt. Bruger du en andens NemID til at oprette en profil, begår du dokumentfalsk. Det er strafbart og kan medføre bøde eller fængselsstraf«, står der på skærmen, hvor man skal swipe til højre for at acceptere, at man er indforstået med betingelserne.

Hverken Benedicte Nyvang eller Pernille Schreiner har registreret advarslen på skærmen.

»Nå ja, jeg så godt, der var sådan et felt, hvor man skulle godkende betingelserne. Men jeg læste det faktisk ikke. Jeg swipede bare videre«, siger Pernille Schreiner.

Ville advarslen skræmme jer, hvis i havde set den?

»Det tror jeg helt sikkert. Så ville jeg være bange for at blive taget for det på en eller anden måde«, siger Benedicte Nyvang.

Snyd med id vil ifølge Stine Hove Marsling altid være et problem:

»Der er risiko for, at folk snyder. Du kan lave dokumentfalsk på alt jo. Men det kan man ryge i fængsel for. Derfor har det været vigtigt for os at understrege det i app'en, så de unge ved, hvad alvoren og konsekvensen er ved sådan en forbrydelse. Så må man håbe, det hjælper«, siger hun.

»Vi stopper ikke det her arbejde, før at vi ikke oplever problemet mere. Kampagnen er et skridt, men vi kommer til at arbejde videre med det«, siger Stine Hove Marsling.

Virker det?

Pernille Schreiner og Benedicte Nyvang tager deres telefoner i lommen og sætter kurs mod nærmeste Netto for at finde ud af, om de kan købe cigaretter med det digitale id, hvor der tydeligt står, at de er seksten år.

Benedicte Nyvang trykker på cigaretautomatens L og venter på at cigaretpakken falder ned i plaståbningen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Er det din«, spørge den unge dreng med briller, der sidder i kassen. Pigerne nikker.

»Så skal jeg lige se noget billed-id«.

Der er altså ingen udlevering af cigaretter til de to 16-årige i første hug.

»Det er helt okay de spørger. Det skal de jo. Men man kan jo altid bare gå videre til det næste sted. Der er altid et eller andet sted, hvor man kan få fat i spiritus, cigaretter og spil, selvom man er for ung«, siger Pernille Schreiner.

Bag den nye kampagne står virksomheder og organisationer som Tobaksproducenterne, Nærbutikkernes Landsforening, Danmarks Restauranter og Cafeer, Bryggeriforeningen, HORESTA, De Samvirkende Købmænd, Coop, Rema 1000, 7-Eleven, Dansk Erhverv, Alkoholpartnerskabet, Vin og Spiritus Organisationen i Danmark og GODA.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce