Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
I Danmark er vi flittige til at bruge data og har relativt billige abonnementer. Men skal det blive ved, skal vi blive ved med at være aktive og gå efter det rette abonnement til den rette pris, siger Forbrugerrådet Tænk.

I Danmark er vi flittige til at bruge data og har relativt billige abonnementer. Men skal det blive ved, skal vi blive ved med at være aktive og gå efter det rette abonnement til den rette pris, siger Forbrugerrådet Tænk.

Forbrug
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Danskerne er europamestre i at skifte mobilabonnement

Men konkurrencen er ikke perfekt, mener Forbrugerrådet Tænk, som i dag opfordrer forbrugerne til at skifte eller forhandle prisen ned på deres mobilpakke.

Forbrug
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Hvert år vælger knap en million danskere at vende deres mobilselskab ryggen og søge over i et andet, hvor de har fået et tilbud, der passer dem bedre.

Det viser telestatistikken, som også over årene har kunnet afsløre store prisfald på telemarkedet.

Og prisbevidstheden er god for konkurrencen, understreger Ilyas Dogru, teleekspert i Forbrugerrådet Tænk, som netop i dag er i gang med en skiftedag, hvor forbrugerne får gode råd om at vælge det rigtige og ikke for dyre abonnement.

»De mange skift viser, at forbrugerne er aktive, og det er en rigtig god ting. Mange skifter, når de får et tilbud sammen med en ny telefon, eller når bindingen udløber«, siger Ilyas Dogru, som sidder klar hele dagen i dag på en chatten for at svare på spørgsmål.

Han opfordrer mobilkunderne til at gå deres abonnement efter i sømmene hvert halve år, så de enten kan forhandle en bedre pris med det selskab, hvor de er kunde, eller gå over til konkurrenten.

Let at skifte

»Vi ved, at mange selskaber har forbrugere på gamle abonnementer, som er dyre, men det er svært at få de præcise tal. Når teleselskaberne skal have nye kunder, giver de gode tilbud, mens de loyale kunder straffes«, siger mobileksperten, som via rådgivningen har truffet forbrugere, som i årevis har betalt for 20 GB data hver måned, selv om de brugte under 1 GB.

Danskerne har vænnet sig til, at man skal holde øje med mobilpriserne, siger kontorchef Jakob Juul i Energistyrelsen.

»Der er to forklaringer på at danskerne er så gode til at skifte abonnement. Den ene er, at det er relativt nemt og problemfrit at gøre det, og den anden er, at det er blevet en vane at skulle orientere sig i en branche, hvor der var priskonkurrence. Det har længe været almindeligt kendt, at hvis man ikke skiftede engang imellem, så kunne man risikere at stå med et abonnement, der var for dyrt«, siger Jakob Juul.

Konkurrencen er ikke i top

Kontorchefen peger på, at priserne er relativt lave i Danmark. Mobilmarkedet her var det første, der indførte selvbetjening, og det var med til at gøre selskabernes omkostninger lavere.

»Vi kan ikke direkte sige, at det er fordi forbrugerne skifter abonnement, at priserne er lavere her. Men det er klart, at hvis det skal give mening at konkurrere om priserne, kræver det kunder, der er parat til at flytte sig«, siger Jakob Juul.

Forbrugerrådet Tænk mener, at konkurrencen løjer af, selv om kunderne er gode til at flytte sig.

»Vi kan se, at når landets største teleselskab YouSee hæver priserne, så følger de andre med. Det er et tegn på, et konkurrencen ikke er  tip top. Oven i købet har mange selskaber hævet deres billigste abonnement med roaming til nøjagtig den samme pris«, siger Ilyas Dogru.

Blandt andet har både YouSee, Telmore, CBB, Telia, Fullrate og OK abonnementer med roaming til 149 kroner som det billigste bud på hylderne.

»Det er ikke de store selskaber og deres frække små selskaber, der skaber konkurrence. I de fleste tilfælde er det dem, der lejer sig ind på teleselskabernes net, der skaber konkurrence«, siger Ilyas Dogru, og peger på blandt andet et selskab som Plenti.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Ståle - nordmanden midt i dansk fodbold
    Hør podcast: Ståle - nordmanden midt i dansk fodbold

    Henter…

    For nylig sikrede FCK sig endnu engang det danske mesterskab - med Ståle Solbakken som bagmand. Men hvad er det egentlig, nordmanden kan? Hvordan kan en af superligaens mest markante skikkelser både eje en kompromisløs vindermentalitet og et socialistisk hjerte? Hvad gjorde det ved ham, da hans hjerte standsede i syv minutter og endte hans egen fodboldkarriere? Og det, han kan som træner, kan han det kun i dansk fodbold?

  • Du lytter til Politiken

    Hør Politikens valg-podcast: En uge med store overraskelser og et ungdomsoprør
    Hør Politikens valg-podcast: En uge med store overraskelser og et ungdomsoprør

    Henter…

    Politisk kommentator Kristian Madsen og politisk redaktør Anders Bæksgaard samler op på ugens vigtigste valg-begivenheder.

  • Skyline, København.

    Politikere i Københavns kommune sagde i denne uge nej tak til H.C. Andersen Adventure Tower, som ifølge planen skulle ligge i Nordhavn og række 280 meter op i luften. Det var alligevel for højt, men de seneste årtier er de høje huse faktisk begyndt at skyde i vejret igen. Hvorfor er de tilbage? Og hvad sker der med en by, når dens huse bliver højere end kirkespir og rådhustårne?

Forsiden