Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

i 2012 kunne en fuphjemmeside som den på billedet virke ret amatøragtig, men snydere og kriminelle er blevet bedre til at få nethandler til at se ægte og tilforladelige ud.
Foto: Skærmfoto

i 2012 kunne en fuphjemmeside som den på billedet virke ret amatøragtig, men snydere og kriminelle er blevet bedre til at få nethandler til at se ægte og tilforladelige ud.

Forbrug
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Tre gange så mange danskere anmelder fup på nettet

Fupmagere og kriminelle flytter deres aktiviteter over i den digitale verden, hvor forbrugerne i stigende grad anmelder, at de er blevet snydt.

Forbrug
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Pengene bliver trukket på kontoen, men varen kommer aldrig frem til forbrugeren.

Det scenarie oplever flere og flere, og sidste år fik politiet 34.009 anmeldelser om bedrageri og databedrageri, hvor langt de fleste handler om folk, der er blevet fuppet i nethandler.

Det skriver DR Østjylland.

Det er en tredobling på kun fire år.

En af de skuffede forbrugere er studerende Asbjørn Kristensen fra Aarhus.

Han fandt en annonce på Den Blå Avis på en Iphone 5, som var ret billig, synes han.

Asbjørn Kristensen mente ikke, at der var noget, der virkede mistænkeligt ved annoncen, men han fik aldrig sin mobiltelefon, selv om han havde betalt 2.900 kroner for den.

»Jeg blev ikke sur, men mest pinlig berørt over at være blevet snydt. Jeg havde ikke lyst til at fortælle det til nogen og endnu mindre lyst til at anmelde det, for jeg følte mig virkelig dum«, siger Asbjørn Kristensen til DR Østjylland.

Bankrøverier er blevet sjældnere

Men mange andre har anmeldt det, når de er blevet snydt.

Chefpolitiinspektør Klaus Arboe Rasmussen fra Østjyllands Politi siger, at en af forklaringerne er, at nogle typer kriminalitet har flyttet sig til nettet, hvor de også fylder mere og mere i politiets arbejde.

»Et eksempel kunne være, at vi ikke ser røverier og bankrøverier så meget mere. Nu flytter man ind på internettet og skaber sig en vinding ved at snyde folk der«, siger han.

Chefpolitiinspektøren mener, at forbrugerne er blevet bedre til at passe på pungen og sørge for, at ingen aflurer pinkoden til dankortet.

Den opmærksomhed vil politiet råde til, at forbrugerne tager med sig, når de handler på nettet.

»Overvej om tilbuddet i virkeligheden er for godt. Hvis det er et udenlandsk firma, så tjek på nettet, om andre har erfaringer med at handle med firmaet. Får man sine varer, eller er det et fubfirma?«, siger han til DR Østjylland.

Sidste år anmeldte 34.009 danskere snyd på nettet til politiet.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden