0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Coop sælger markant flere økovarer efter udskældt kampagne

Salgstal for omstridt økokampagne viser, at salget af økovarer især er steget i kæderne Fakta og Dagli’Brugsen, som der er flest af i provinsen.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Miriam Dalsgaard
Foto: Miriam Dalsgaard

Coops kampagne for økologi har givet en stor vækst i salget af økologiske varer – og har også lokket flere til at melde sig ind i Coop.

Forbrug
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Forbrug
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

I de første 11 dage af kampagnen Øktober har salget af økologiske varer i alle Coops butikker ligget 24 procent over samme periode sidste år.

Det er markant over den almindelige vækst, som i september 2017 var 11 procent højere end i september 2016. Det vil sige, at kampagnen foreløbig har løftet salgsandelen med 13 procentpoint ud over den ventede stigning.

»Det er en enormt positiv udvikling, der viser, at brugerne kvitterer, når man iscenesætter økologi og gør varerne tilgængelige i butikken«, siger CSR-chef i Coop Thomas Roland.

Han hæfter sig ved, at salget har løftet sig mest i kæderne Dagli’ Brugsen og Fakta, som der er flest af i Jylland, og som især betjener mindre bysamfund. Eksempelvis har lavpriskæden Fakta haft et salg af økologiske varer, der er 40 procent højere end sidste år.

»Det er virkelig markant, og det indikerer, at økologien for alvor er ved at blive bredt ud til hele landet. Det er ikke længere et københavner- eller storbyfænomen«, siger Thomas Roland.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter