Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste


  De kommende to år bliver det afgiftsfrit at købe en elbil, der koster op til 400.000 kroner. Det har regeringen og Dansk folkeparti truffet aftale om.
Foto: Miriam Dalsgaard

De kommende to år bliver det afgiftsfrit at købe en elbil, der koster op til 400.000 kroner. Det har regeringen og Dansk folkeparti truffet aftale om.

Forbrug
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

FDM: Afgiftssystemet skal tænkes helt om, hvis vi skal have flere elbiler

Elbiler under 400.000 kroner afgiftfri de næste to år.

Forbrug
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

En lappeløsning, som virker her og nu. Og ikke noget, der får antallet af el- og hybridbiler på vejene til at eksplodere.

Sådan lyder vurderingen af regeringens aftale med Dansk Folkeparti om elbiler. Aftalen er, at det bliver afgiftsfrit at købe en ny elbil de næste to år.

En af de store hurdler for at få bilister til at skifte til elbil er ganske vist prisen, forklarer professor Mogens Fosgerau fra Økonomisk Institut på Københavns Universitet.

»Selv om man gør elbilerne afgiftsfrie de kommende to år, er bilerne ikke særlig billige i indkøb. Skal de blive billigere, handler det om to ting: bedre teknologi og større efterspørgsel. Samtidig er der usikkerhed om, hvor godt elbiler vil holde prisen på brugsvognmarkedet«, siger han.

Derudover er det stadig mere besværligt at have en elbil i dag, forklarer han. De skal lades op, og nogle steder kan det tage temmelig lang tid.

Hybrid bliver trædepude

Hos FDM glæder afdelingschef Torben Lund Kudsk sig over, at det er lykkedes regeringen at lande en aftale for elbilerne. Men løsningen må betragtes som en midlertidig lappeløsning, mener han.

»Problemet er, at udbuddet af elbiler ikke har matchet almindelige danskeres balance mellem, hvad en bil må koste, og hvad den skal kunne. Det har været de dyre Teslaer, der har været gevinst på at købe, og det har været almindelige bilister, der har betalt regningen for det. Det bliver der heldigvis lavet om på nu«, siger han.

Han hæfter sig ved, at aftalen også gælder for de såkaldte opladningshybridbiler.

»You can’t hurry love, som man siger. Hybridbilerne bliver den naturlige trædesten i danskernes overgang til elbiler. Mange kan klare hverdagskørsel på opladninger og vender sig til den slags biler på den måde. Næste gang vil der være et større incitament til at købe en ren elbil«, siger Torben Lund Kudsk.

Hos FDM håber man på, at politikerne vil tage det egentlige skridt, som der er behov for: En ny afgiftpolitik, der gør op med afgifter, der er afhængige af bilens økonomiske værdi og i stedet fokuserer på bilernes forbrug og miljøbelastning.

»Det er sådan noget, der skal til, hvis vi skal videre med elbilerne. Men det kræver, at politikerne trækker i arbejdstøjet. Det sker nok ikke før efter et folketingsvalg«, siger Torben Lund Kudsk.



Annonce

Annonce

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden