Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Jacob Ehrbahn
Foto: Jacob Ehrbahn

Rosen til din udkårne belaster klimaet hårdt.

Forbrug
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Klimavenlig valentinsdag? Forbrugeren har ikke en chance for at skelne klimavenlige blomster fra synderne

På valentinsdag er blomsterne enten fløjet ind eller dyrket i opvarmede drivhuse. Det udleder CO2. Men forbrugere får ikke at vide, hvilke blomster der er mere bæredygtige end andre.

Forbrug
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Allerførst: Undskyld!

Kort før valentinsdag, 14. februar, hvor buketter skal skabe glæde og romantik, og hvor landets blomsterhandlere har en festdag, er det ærgerligt at måtte fortælle, at bare en enkelt rose er skyld i udledningen af 1 kilo klimaskadelig CO2 eller mere.

Både udenlandske undersøgelser, Fairtrade og danske blomsterforhandlere bekræfter, at det står galt til på klimafronten med kærlighedsblomsten over dem alle: rosen.

»Langt de fleste danskere ser blomster som noget lækkert og naturligt. Men det er klart, at det kræver energi både at dyrke dem og at transportere dem til Danmark. Derfor er roser og andre friske blomster på denne årstid en stor belastning for klimaet«, siger Marie Holmer, medejer af blomsterfirmaet Vildevioler, som dyrker økologiske blomster i Danmark fra forår til vinter.

Alle former for afskårne blomster er i sagens iskolde natur dyrket andre steder end højt mod nord. Eller i drivhus. 31 procent af de afskårne blomster i Europa er fløjet ind fra Kenya. Blomster- og drivhuslandet Holland eksporterer for cirka 5,5 millioner euro om året til andre EU-lande. Det koster på CO2-regnskabet.

En rose fra Kenya har et klimaaftryk på cirka 1 kilo CO2, når den bliver solgt i Europa, viser studier fra blandt andet Wageningen Universitet i Holland og National Center for Biotechnology Information. De roser, som vokser i et vinteropvarmet hollandsk drivhus, har en klimabelastning på 5 kilo per styk.

Til sammenligning belaster 1 kilo importerede appelsiner med cirka 0,6 kilo CO2.

Den internationale mærkningsordning Fairtrade, som også certificerer afskårne blomster, har primært fokus på arbejdernes forhold og miljøet der, hvor roserne bliver dyrket. Men for at kende blomsternes klimaaftryk har Fairtrade desuden samlet forskellige forskeres resultater for at vurdere blomsternes CO2-udslip, oplyser Andreas Hansen, som er produktchef i den danske afdeling af Fairtrade.

»Der ingen tvivl om, at det er mere CO2-venligt at producere blomsterne i et varmt land og transportere dem herop end at dyrke dem i et koldt land i drivhuse, som skal varmes op«, siger Andreas Hansen.

Blomsterkunder handler i blinde

Men som kunde er det nærmest umuligt at få at vide, hvor blomsten kommer fra, eller hvordan den er dyrket. Ofte aner din blomsterhandler det heller ikke, fortæller Marie Holmer fra Vildevioler.

»Ude på Grønttorvet, hvor vi køber blomster, ser de underligt på os, når vi spørger, hvor blomsterne har vokset. Det er meget uigennemsigtigt. Vi har arbejdet hårdt på at finde blomsterproducenter med miljøcertificeringer«, siger Marie Holmer.

Vildevioler er en lille iværksættervirksomhed, som arbejder på at opdyrke et marked for mere bæredygtige blomster. Når de ikke selv dyrker blomster i sommerhalvåret, er Marie Holmer og hendes kompagnon, Christine Foss, derfor på jagt efter mere miljøvenlige blomster, der for eksempel er avlet med færre sprøjtemidler.

Der findes faktisk certificeringsordninger, blandt andet hollandske More Profitable Sustainability (MPS), altså bæredygtighed, der kan skabe profit. Her kan blomsteravlerne få vurderingen A, B eller C, alt efter hvor bæredygtig og miljøvenlig deres produktion er.

MPS blev oprettet for knap 20 år siden for at forbedre blomsterbranchens image i en tid, hvor forbrugerne efterspørger bæredygtige varer, fortæller kommerciel direktør i MPS Remco Jansen fra sin bil på vej til et møde i den hollandske blomsterverden.

»Blomsteravlerne får certificeret, at de bruger ressourcerne godt. For eksempel skærer de ned på forbruget af vand og energi og bruger den rigtige plantebeskyttelse. Jo mindre energi og færre pesticider, des bedre vurdering får ens produktion«, siger Remco Jansen om ordningen, som er uafhængig af enkelte aktører, men tæt knyttet til blomsterbranchen og dækker over producenter i både Europa, Afrika og Sydamerika.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Men det er jo også virkelig svært for forbrugerne at vælge efter andet end prisen, hvis de ikke får oplysning om noget som helst andet

MPS er en såkaldt business-to-business-ordning, så den er ikke rettet mod forbrugerne. I stedet bruger supermarkedskæder og grossister certifikaterne til at stille krav til blomsterproduktionen.

»Lidl og Aldi stiller oven i købet ekstra krav til de blomster, som de køber ind til deres butikker. Men de certifikater, der er på, er ikke rettet mod kunderne«, siger Remco Jansen.

Det ærgrer Marie Holmer.

»Vi spørger blomsteravlerne, om vi må se de rapporter, der er lavet om deres produktion. Nogle vil gerne, men andre er meget tilbageholdende. Der mangler altså gennemsigtighed«, siger hun.

På blomsterauktionen i Holland får hun at vide, at de danske forbrugere udelukkende ser på prisen, når de køber blomster. I andre lande er der større fokus på blomsternes kvalitet, og dermed også på deres oprindelse, hvad de er sprøjtet med, og hvordan produktionen har påvirket mennesker og miljø.

»Men det er jo også virkelig svært for forbrugerne at vælge efter andet end prisen, hvis de ikke får oplysning om noget som helst andet«, siger Marie Holmer, som oplever en spirende interesse for bæredygtige blomster.

Svenske kunder får besked

Mens danske forbrugere altså mangler besked, er det anderledes i Sverige. Her har den store forhandler Blomsterlandet, som både driver 59 butikker og en omfattende netbutik, besluttet at fortælle kunderne, hvilken certificering en blomst eller plante har.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Når det gælder blomster med fairtrademærkning, kan svenske forbrugere vælge mellem roser, julestjerner, geranier, nelliker og forskellige blandede buketter. I Danmark har vi kun fairtraderoser hos Lidl og indimellem som spotvare i nogle af Coops butikker.

Det vil ændre sig de kommende år, forventer Peter Larsen-Ledet, direktør i brancheforeningen Flora Dania.

»Vi har lige haft besøg af Blomsterlandet og vil se på, hvordan vi kan få fortalt forbrugerne om alle de gode ting, der sker i branchen. Vores danske blomsteravlere har halveret deres energiforbrug og er langt fremme, når det handler om at bruge mindre kemisk skadedyrsbekæmpelse. Det er vigtigt for kunderne«, siger Peter Larsen-Ledet.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden