Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Jens Dresling
Foto: Jens Dresling

TDC er enormt kede af sagen.

Forbrug
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Forbrugerombudsmand politianmelder store teleselskaber

Nogle af de største teleselskaber er blandt 12 virksomheder, som Forbrugerombudsmanden har meldt til politiet.

Forbrug
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Forbrugerombudsmanden politianmelder fire af landets største teleselskaber for ulovligt telefonsalg. Det skriver Jyllands-Posten.

»Vi ønsker at sende et klart budskab om, at virksomheder skal respektere forbrugernes privatliv«, siger forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen til avisen.

Flere energiselskaber og leadvirksomheder, som indsamler og videresælger telefonnumre, er også blevet politianmeldt.

Telia (Call Me), TDC (Fullrate og Telmore) og Telenor (CBB Mobil) anerkender overtrædelserne og vil betale de bøder på henholdsvis 225.000 kr., 250.000 kr. og 400.000 kr., som er indstillet af Forbrugerombudsmanden. Også selskabet 3 er politianmeldt.

Ifølge Christina Toftegaard Nielsen er der tale om det hidtil største sagskompleks om ulovligt telefonsalg. Hun slår fast, at telefonsalg er forbudt uden forbrugerens samtykke.

Forbrugerombudsmanden har rejst sagerne på baggrund af 400 klager fra forbrugere. Sagerne er blevet gransket, og 160 af dem ligger til grund for politianmeldelserne.

Selskaber undskylder

De politianmeldte teleselskaber lægger sig fladt ned og undskylder. Telia kalder det en fejl, Telenor har øget sin kontrol og strammet procedurerne, og hos TDC er man 'enormt ked af sagen'.

Jakob Willer, direktør i Teleindustrien, beklager over for de berørte forbrugere.

»En del af problemet er, at teleselskaberne har kontaktet forbrugerne på baggrund af urigtige oplysninger fra leadbureauer. Det kan vi ikke bruge som undskyldning, men snarere en forklaring, som vi i telebranchen også kan lære meget af«, siger han til Jyllands-Posten.

ritzau

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden