Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Vi skal spise mere grønt for klimaet skyld. Men hvis forbrugerne ikke selv orker at snitte, så kan butikker og producenter måske hjælpe til, lyder et af de foreløbige bud fra Coop, som deltager i et nyt partnerskab om klimavenlig mad.
Foto: Miriam Dalsgaard

Vi skal spise mere grønt for klimaet skyld. Men hvis forbrugerne ikke selv orker at snitte, så kan butikker og producenter måske hjælpe til, lyder et af de foreløbige bud fra Coop, som deltager i et nyt partnerskab om klimavenlig mad.

Forbrug
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Supermarkeder, virksomheder og minister vil fremme klimavenlig mad

Et nyt partnerskab blev i går enige om en fælles indsats for at lære forbrugerne at spise mere grønt. Nu kommer det næste svære skridt: Hvordan?

Forbrug
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der skulle have været klimamærkning af fødevarer på programmet, da Energi- forsynings- og klimaminister Lars Christian Lilleholt (V) i dag havde samlet stort set alle dem, der sørger for, at danskerne får mad på bordet hver dag.

Nu skulle det blive lettere for den enkelte kunde at se, hvilken vare, der var klimavenlig nok til at komme i indkøbskurven.

Men folkene bag Føtex, SuperBrugsen, Lidl og købmændene, Arla og Danish Crown og landbruget plus Aarstiderne og organisationer som Økologisk Landsforening, Forbrugerrådet Tænk og Dansk Industri fejede den påtænkte klimamærkning af bordet. Det er for svært, tager for lang tid, virker misvisende med klimamærker, forlød det, da de sammen med ministeren skulle fortælle om deres planer.

I stedet får danskerne om i første omgang nogle guidelines, der skal gøre det enkelt og let at vælge de varer, der belaster klimaet mindst. De guidelines skal være færdige snart, og de er kun en begyndelse, sagde CSR-direktør i Coop, Signe Frese, da hun efter mødet var med til at fremlægge det nye partnerskabs planer.

»Det, vi står overfor er den størst kostomlægning i fredstid, og det er ikke noget, der kommer til at ske fra den ene dag til den anden, det er jeg klar over. Derfor er det også så vigtigt, at dagligvarehandlen og producenterne står sammen om at nå ud til forbrugerne«, siger Signe Frese.

Tidligere, for eksempel under besættelsen, var befolkningen tvunget til at spare på kød og andre goder. Men nu skal folk frivilligt opgive den typisk meget kødbaserede danske diæt, hvis vores klimamål skal nås.

»En god del af de cirka 17 ton CO2, som en gennemsnitlig dansker belaster klimaet med hvert år, kommer fra maden. Så vi skal lægge kosten om. Heldigvis kan vi se, at især de unge er begyndt at vælge kødet fra og skrue op for grøntsagerne«, siger Signe Frese.

En tommelfingerregel for klimavenlig kost er nemlig, at grøntsager bliver en større del af maden. Men et er at vide det, noget andet er at gøre det i det daglige, påpeger Signe Frese.

»Det lyder måske enkelt. Men samtidig må man også sige, at det er let at smide en kotelet på panden og koge nogle kartofler. Jeg har selv prøvet at lægge min kost om, og når man erstatter kød med grøntsager skal man bruge nogle lidt andre køkkenkundskaber. Det er ikke noget, man har siddende på rygraden«, siger Signe Frese fra Coop, som udover brugserne også står bag Fakta og Kvickly.

Butikkerne kan blandt andet hjælpe kunderne ved at sørge for grønne varer, der er tilberedt helt eller halvt, lave opskrifter og ved at foreslå en klimavenlig omgang aftensmad, hvor alle ingredienser er samlet på et sted i butikken.

»Vi har også set at klimafars rykker. Der sker hele tiden en produktudvikling, og producenterne skal blive ved med at udvikle nye varer, så alle kan være med, og man ikke skal være uddannet Michelinkok for at lave et måltid mad«, siger Signe Frese.

Kampagner virker ikke

Aarstiderne, som leverer 350.000 økologiske måltidskasser hver uge, har længe været i gang med at skære ned på kød i kasserne, og sælger desuden vegetariske og veganske kasser.

Firmaets næstformand og medstifter, kokken Søren Ejlersen, tror på, at partnerskabet skal sprede klimabudskabet med aktivistiske metoder.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Kampagner virker ikke. Vi skal nå folk rundt om i landet, så vi kan lære dem at navigere i det her klimalandskab, og de kan lære det videre. Mange har rigtig svært ved at finde ud af, om det er bedst at spise en spansk rød peber eller en dansk svinekotelet«, siger Søren Ejlersen.

Han er begejstret for den dynamik, der er i det nye partnerskab. Men det skal gå hurtigt med at nå ud til befolkningen.

»Der må ikke gå 20 år, som der er gået med at udbrede økologien. Vi skulle gerne være nået langt med at omstille til mere klimavenlig mad om 12 måneder«, siger Søren Ejlersen, og foreslår en model, som Aarstiderne er i gang med nu i 30 jyske forsamlingshuse. Her lærer de tilmeldte at fremstille velsmagende, sund vegetarmad.

»Vi skal finde ud af, hvordan vi hurtigt giver folk de rigtige værktøjer. Og der er det vores erfaring, at det virker, når vi kommer ud og møder folk«, siger han.

Forbrugerne er klar

Klimaminister Lars Christian Lilleholt er glad for, at der er skabt et partnerskab, som er enige om, at der er behov for at sikre forbrugerne klar information om mere klimavenlig mad.

»Det er et behov hos mange forbrugere, og derfor skal de have de informationer så nemt, enkelt og simpelt som muligt. Jeg er ligeglad med, om det sker med klimamærker eller guidelines«, siger ministeren.

Der er afsat 24 mio. kroner til indsatsen over fire år i regeringens klimaudspil.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Danskerne er klar til at hoppe med på de mere klimavenlige madvaner, mener Annette Juhler Kjær, direktør for Public Affairs og CSR i Salling Group, som ejer Netto, Føtex og Bilka.

»Man kan spørge, hvorfor det skulle lykkes at få fat i folk denne gang. Men den bredde, som du ser med alle de virksomheder og organisationer, der er samlet her, kombineret med en bevidsthed om klima i befolkningen lige nu, er unik. Enigheden mellem alle os, timingen og den commitment, du oplever hele vejen rundt: Det tror jeg vil gøre en forskel«, siger Annette Juhler Kjær.

Læs mere:

Annonce

Annonce

Podcasts

Forsiden