0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Danske spillebrikker rykker på verdens største brætspilsmesse

Politiken lurede på tendenserne og besøgte det nye kuld på verdens største brætspilsmesse, Spiel, i tyske Essen.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Merz Verlag
Foto: Merz Verlag

Brætspilsmessen Spiel i den tyske by Essen tiltrækker over 200.000 gæster, der handler, spiller og snuser til over 1.200 nye brætspil fra hele verden.

Forbrug
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Forbrug
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Menneskehavet er massivt. Omkring mig står mestendels mørkklædte midaldrende mænd bevæbnet med hoodies, rygsække og smartphones. Klokken er lidt i 10, og om lidt åbner brætspilsmessen Spiel.

Og glem Bogforum, Roskilde Festival og Smukfest; de ligner pludselig små hyggelige privatfester, for med et svimlende besøgstal på over 200.000 over fire dage er den tyske brætspilsmesse Spiel nu for 35. år i træk verdens største mekka for alt, der rykker sig på et bræt eller kan spilles med kort, og giver derfor et meget præcist fingerpeg om, hvilke brætspil der næste år kommer på hylderne verden over.

Metalportene til de seks enorme messehaller glider op, og gæsterne strømmer ind for at spille og købe omkring 1.200 nye brætspil.

Og salgstallene er stadig stigende. Den tyske Association of Games Publishers (Interessengemeinschaft Spieleverlage e.V.) melder i år om en 4-procents stigning i salget af brætspil, og over de seneste 5 år er den tyske brætspilsindustri vokset med over 40 procent.

Samme tendens melder boghandlere, distributører og spilforhandlere om herhjemme, for brætspil er en af de mest populære julegaver uanset modtagerens alder. Men på Spiel-messen og hos brætspilsproducenterne er den hurtigst voksende målgruppe tydelig: de 25-40-årige, der nu har jobs og penge til seriøs pap-investering— ofte før hele opsparingen dedikeres til poder i stedet.

Læs artiklen nu, og få Politiken i 30 dage

Få adgang til hele Politikens digitale univers nu for kun 1 kr.

Læs videre nu

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Podcasts

Annonce

Forsiden