Menneskehavet er massivt. Omkring mig står mestendels mørkklædte midaldrende mænd bevæbnet med hoodies, rygsække og smartphones. Klokken er lidt i 10, og om lidt åbner brætspilsmessen Spiel.
Og glem Bogforum, Roskilde Festival og Smukfest; de ligner pludselig små hyggelige privatfester, for med et svimlende besøgstal på over 200.000 over fire dage er den tyske brætspilsmesse Spiel nu for 35. år i træk verdens største mekka for alt, der rykker sig på et bræt eller kan spilles med kort, og giver derfor et meget præcist fingerpeg om, hvilke brætspil der næste år kommer på hylderne verden over.
Metalportene til de seks enorme messehaller glider op, og gæsterne strømmer ind for at spille og købe omkring 1.200 nye brætspil.
Og salgstallene er stadig stigende. Den tyske Association of Games Publishers (Interessengemeinschaft Spieleverlage e.V.) melder i år om en 4-procents stigning i salget af brætspil, og over de seneste 5 år er den tyske brætspilsindustri vokset med over 40 procent.
Samme tendens melder boghandlere, distributører og spilforhandlere om herhjemme, for brætspil er en af de mest populære julegaver uanset modtagerens alder. Men på Spiel-messen og hos brætspilsproducenterne er den hurtigst voksende målgruppe tydelig: de 25-40-årige, der nu har jobs og penge til seriøs pap-investering— ofte før hele opsparingen dedikeres til poder i stedet.
Der skete en fejl, prøv igen senere
Der skete en fejl, prøv igen senere eller søg hjælp via vores kundecenter
Læs artiklen nu, og få Politiken i 30 dage
Få adgang til hele Politikens digitale univers nu for kun 1 kr.
Læs videre nuEr du under 30 år og udeboende? Få halv pris her