0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Små tegninger skal hjælpe dig til at genbruge rigtigt

Det kan være svært at finde den rigtige affaldsbøtte, nu skal piktogrammer på varerne hjælpe forbrugerne.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Sådan ser designer Ann Harpøth Thors piktogrammer ud, som frem over skal hjælpe forbrugerne til at vægle den rigtige affaldsbøtte.

Forbrug
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Forbrug
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Hvor skal emballage hen.

De fleste af os kender tvivlen, når man står med et stykke emballage, der skal smides til genbrug i en af de utallige affaldsbøtter, som en husstand efterhånden er blevet udstyret med.

Nu satser dagligvarekoncernen Dagrofa med kæderne Meny, Spar, Min Købmand og Letkøb med godt 500 supermarkeder og butikker på at gøre det lettere for deres kunder at sortere affald. Deres egne varemærker, First Price, Gestus og Grøn Balance, som er alt fra havregryn til vaskemiddel, bliver i nærmeste fremtid forsynet med piktogrammer – små tegninger – som fortæller, hvilken bøtte emballagen skal i. Piktogrammerne er skabt af designer Ann Harpøth Thor.

»Flere forbrugere ønsker i dag at træffe det rigtige valg, når det kommer til miljøet«, forklarer chef for private label Charlotte Vendelbo Schrøder, Dagrofa, og uddyber:

»Vi forbruger mange varer i de danske hjem. Det er essentielt, at vi kigger på genanvendelsen af den mængde emballage, der ellers bare går til spilde. Vores erfaring er, at det skal være nemt for forbrugeren, hvis tiltagene skal virke, og med de letaflæselige billeder på vores varer imødekommer vi netop det«.

Bliv en del af fællesskabet på Politiken

Det koster kun 1 kr., og de hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Prøv nu

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter