»Det tager ti sekunder at tage testen. Gør det for dig selv, din familie, dine kolleger og din by. Lad os gøre det sammen! Lad os gøre det for Liverpool!«.
Fodboldholdet Liverpool F.C.’s berømte manager, Jürgen Klopp, kigger intenst ind i kameraet, smiler og så toner kampagneskiltet frem: #LetsGetTested, står der.
Annoncen fra Liverpools karismatiske tyske træner er en del af en massiv kampagne for at få byens borgere til at troppe op på en række lokationer samt mobile testfaciliteter og lade sig teste. Og det er noget, som mange i Liverpool tilsyneladende har taget til sig som en lokalpatriotisk handling, der skal få byen ud af ’lockdown’, pubberne åbnet og ikke mindst få dørene slået op for tilskuere til Anfield, fodboldbyens berømte stadium.
»Det er utroligt at opleve den entusiasme, som folk har modtaget det her eksperiment med. Det har overrasket os«, fortæller professor Louise Kenny på et Zoom-opkald med Politiken.
Kenny er leder af institut for sundhed på Liverpool Universitet, der står for at skulle lave den endelige evaluering af testningen – dybest set, om besværet var det hele værd i forhold til at få sænket smitten i byen.
Der skete en fejl, prøv igen senere
Der skete en fejl, prøv igen senere eller søg hjælp via vores kundecenter
Få det store overblik for 1 kr.
Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.
Læs mereEr du under 30 år og udeboende? Få halv pris her
Allerede abonnent? Log ind