0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Findes der løvemaver og gazellemaver hos mennesker?

Bente Klarlund svarer på sundhedsspørgsmål. Denne gang handler det om bevægelse efter et måltid.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Heidi Skibsted
Arkivfoto: Heidi Skibsted

Løver slapper meget af, også efter måltiderne.

Forbrug
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Forbrug
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Niels Christian og Merete: Den ene af os har behov for at slappe lidt af, når vi har spist, den anden har behov for bevægelse. Findes der løvemaver og gazellemaver hos mennesker? Og findes der undersøgelser, der viser, om det er bedst for fordøjelsen at hvile sig eller at bevæge sig umiddelbart efter et måltid?

Bente Klarlund Pedersen: Mennesker er forskellige, og man kan bestemt ikke udelukke, at nogle af os har løvemaver, mens andre ligner gazeller, der alt andet lige har den sundeste livsstil.

Når man har spist, stiger blodsukkeret, og et højt blodsukker efter et måltid er ikke godt for kroppen, uanset om man har diabetes eller ej. Højt blodsukker efter maden er tæt koblet til udvikling af alvorlige følgesygdomme som blodpropper i hjerte og hjerne og demens. Det er derfor interessant og vigtigt at vide, at fysisk aktivitet effektivt reducerer blodsukkeret efter et måltid.

Selv om der generelt er størst effekt af at gå med høj puls, kan også en slentretur efter måltidet, der blot stimulerer pulsen en smule, kvæle det høje blodsukker. En rolig gåtur efter maden ser ud til at være lige så effektiv som hård træning, men en lang slentretur på 40 minutter er mere effektiv end en kortere tur på 20 minutter.

Det er altså en god idé at gøre det til en vane at gå til arbejde, når du har spist morgenmad. Og det er også en idé at lægge nogle lette aktiviteter ind efter de andre måltider, f.eks. at tage trappen i kontorhuset op og ned efter frokost eller gå en tur med hunden efter aftensmåltidet.

Deltag i debatten nu

Det koster kun 1 kr. at få fuld adgang til Politiken, hvor du kan læse artikler, lytte til podcasts og løse krydsord.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter