Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

dagligevarekrig. Nemling.com har åbnet et stort varelager i Brøndby.
Foto: FINN FRANDSEN

dagligevarekrig. Nemling.com har åbnet et stort varelager i Brøndby.

Forbrug
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Onlinekrig: Nu får du tilbudt bøffer og rødvin, selv om du ikke har bedt om det

Som et nyt våben i kampen om kunderne vil netsupermarkedet nemlig.com skræddersy tilbud om dagligvarer baseret på forbrugernes digitale indkøbsmønster.

Forbrug
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Du kan lige så godt vænne dig til det.

Når du fremover køber dagligvarer som mælk, brød, vin og bøffer hos online-supermarkedet nemlig.com, vil produkterne i din virtuelle indkøbskurv blive analyseret af algoritmer i et computerprogram - og næste gang du handler online, vil du få tilbudt andre varer, som passer til din type.

Den slags markedsføring har også et navn i den kommercielle netverden: Personalisering.

Det er ikke nyt inden for andre områder at bruge digitale oplysninger til at analyse kunderne. Men nu vil nemlig.com bruge systemet i stor stil for at vinde kampen om forbrugerne.

Det fortalte selskabets stifter og administrende direktør Stefan Plenge torsdag på en E-handelskonference i København med omkring 1.100 deltagere.

»Inden for nogle måneder lancerer vi en helt ny e-handelsesplatform, som tager et kvantespring i forhold til, hvad vi kan i dag. Søgningen på varerne bliver fuldstændig personificeret, sådan at du ser de varer, som du plejer at købe, plus de varer, som din profil lægger op til«, siger Stefan Plenge og tilføjer:

»Så når du klikker rundt på websitet, vil du opleve, at der hele tiden vil blive vist varer, som passer på din profil - og det står algoritmer og regner ud«.

100 millioner kroner bag satsning

Det er især denne nye E-handelsplatform og en række andre nye it-systemer, som har fået modemilliardæren Anders Holch Povlsen fra Bestseller-koncernen til i denne uge at skyde yderligere 100 millioner kroner ind i selskabet.

Anders Holch Povlsen er i forvejen medejer af nemlig.com. Før kapitaludvidelsen ejede han 49 procent af aktierne i online-supermarkedet, og nu ejer han over 50 procent.

Det er dog stadig Stefan Plenge, der har det sidste ord i virksomheden. Han beholder stemmemajoriteten med 51 procent af stemmerne på grund af selskabets særlige aktiestruktur.

Selskabet har brug for Anders Holch Povlsens millioner. Sidste år havde nemlig.com et underskud på 93 millioner kroner - og samtidig ekspanderer selskabet voldsomt og har netop udvidet markedet, så det udover Storkøbenhavn også omfatter Fyn og Østjylland.

På konferencen lagde Stefan Plenge ikke skjul på sin store vision.

»Dagligvarer på nettet kommer til at udkonkurrere de fysiske supermarkeder, som vi kender dem i dag«, erklærede han.

Forventer 50 procents vækst

I øjeblikket har online-supermarkeder omkring to procent af dagligvaremarkedet i Danmark - og konkurrencen er hård. Nemlig.com må kæmpe mod især Coop Danmark, som tidligere i år lancerede en stor satsning på nethandel med dagligvarer.

Men Stefan Plenge baserer sin optimisme på den kraftige vækst i onlinehandel med dagligvarer.

»Vi begyndte 25. august 2010 med nul ordrer, og hvis vel alt går vel, lander vi omkring 1,5 millioner ekspederede ordrer i 2016. Desuden vurderer vi, at vores vækst vil blive på omkring 50 procent i 2017. Så det er nutiden, vi snakker om. Det er ikke noget, som først sker om mange år«, fremførte Stefan Plenge.

I dag sælger nemlig.com knap 10.000 forskellige dagligvarer på nettet. Heraf er over 2.300 varer til discountpriser, som matcher Nettos priser. I den anden ende af skalaen er der over 1.500 økologiske varer og varer fra 40 specialbutikker som Lagkagehuset.

Men det store skridt fremad er at skræddersy indkøbsturen efter den enkelte kundes profil. Det vil kunne være med til at udkonkurrere de fysiske supermarkeder, mener Stefan Plenge.

»Vores nye E-handelsplatform er det første store skridt ind i den helt nye verden, som hedder personalisering. Tænk sig at få tilbudt varer og få information om produkter, som man ellers skal bruge timer på at finde i et supermarked. Folk med allergi kan meget nemmere sortere i varerne og kun kigge på glutenfri produkter. Derved kommer vi for alvor til at skille os ud fra et fysisk supermarked«, sagde Stefan Plenge på konferencen.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Taber stadig penge

Men hvad med de store underskud hos online-supermarkeder? Omkostningerne ved at køre varerne hjem til kunderne 365 dage om året er store - og konkurrencen på dagligvarer er så hård, at priserne er presset helt i bund.

Det bekymrer dog ikke Stefan Plenge:

»Vi kunne sagtens skære ned på vores investeringer og fremvise positive resultater. Men vi tror på, at det handler om at investere i nogle år, hvor vi opbygger en større omsætning og systemer, der understøtter de drømme, vi har«.

Koncerndirektør Jan Madsen fra konkurrenten Coop Danmark er dog ikke sikker på, at Stefan Plenges forudsigelse om, at onlinehandel vil komme til at udkonkurrere de fysiske supermarkeder, vil blive til virkelighed.

»Der er ikke nogen, der kender fremtiden«, sagde Jan Madsen, da han talte på konferencen lige efter Stefan Plenge.

Jan Madsen pegede på, at en række eksperter på området for nylig i en brancheundersøgelse var blevet spurgt om, hvor stor en andel onlinehandel vil have af dagligvaremarkedet i 2025.

»De mest pessimistiske sagde lige under 5 procent, mens nogle var helt oppe på 90 procent. Det er folk med indsigt i branchen, og deres forskellige bud illustrerer, at ingen ved det. Derfor er målet for os at lave pilotprojekter og prøve nye ting. Hvis vores kunder vil bruge det, kører vi videre. Giver det ikke værdi, faser vi det ud og prøver noget andet«, sagde koncerndirektøren fra Coop.

Coop Danmark er Danmarks største dagligvarevirksomhed, der driver butikskæderne Kvickly, SuperBrugsen, Dagli’Brugsen, LokalBrugsen, Irma og Fakta - og koncernen har altså i år lanceret online-supermarkedet Coop.dk.

Jan Madsen peger da også på, at der er mange muligheder for at bruge nettet til også at promovere de fysiske butikker over for Coops kunder og medlemmer.

»Vi har nu gjort det muligt for vores 800 butikschefer at kommunikere direkte med deres lokale kunder. De kan for eksempel skrive, at nu har vi røde bøffer fredag eftermiddag. Hvis I kommer inden klokken 17, får I dem til halv pris«, sagde koncerndirektøren.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Stor tålmodighed

I forhold til onlinehandel med dagligvarer er Jan Madsen ikke meget for at sige, hvornår det bliver en god forretning.

»Jeg vil holde mig fra at gætte, men jeg vil sige, at det tog 10 år, før økologi blev profitabelt. Så vores tålmodighed er stor«.

Administrerende direktør Niels Ralund fra Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH), der arrangerede konferencen, tror på en stor vækst.

»Det er et marked i sin vorden, men det er det mest spændende marked, som vi overhovedet har herhjemme. Jeg tror, at det kommer til at rykke hurtigere, end man havde forestillet sig. Der er en barriere, som du skal over, når du begynder at handle dagligvarer på nettet. Du skal tro på, at kvaliteten er i orden, prisen er fornuftig, og at leveringen fungerer. Men når det er i orden, kan det gå hurtigt«, siger Niels Ralund.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden