Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

PENGE. Blev du forsinket med DSB's fjern- og regionaltog her til morgen, kan du søge erstatning.
Foto: JENS DRESLING

PENGE. Blev du forsinket med DSB's fjern- og regionaltog her til morgen, kan du søge erstatning.

Din transport
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Du kan få erstatning, hvis du blev forsinket med toget i morges

Mere end 30 minutters forsinkelse giver kompensation. Dog ikke i S-tog.

Din transport
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Blev du forsinket på togrejsen her til morgen, er der mulighed for, at du kan få penge tilbage fra DSB.

Trafikselskabet har nemlig en rejsetidsgaranti, som passagerne kan søge, hvis de på turen med regional- eller fjerntog bliver forsinket mere end 30 minutter.

Lokomotivførerne nedlagde kortvarigt arbejdet her til morgen for at gå til fagligt møde. Det førte til aflyste tog over hele landet og fyldte S-togsperroner. Driften er genoptaget, men kører fortsat ikke på normalt blus.

Tusindvis berørt af forsinkelser DSB's trafikchef skønner, at 50.000-70.000 passagerer blev berørt af forsinkelserne, men hvor mange der var mere end 30 minutter forsinket, har han ikke noget bud på.

Rejsetidsgarantien gælder ikke, hvis du som passager udelukkede kørte med S-tog, men hvis en forsinket S-togsrejse derimod betød, at du ikke nåede frem i tide med et regional- eller fjerntog, kan man få erstatning.

LINKLæs mere om rejsetidsgaranti på DSB's hjemmeside(eksternt link)

Hvor meget, du får i kompensation, afhænger af, hvor meget du er blevet forsinket på din rejse med DSB fjern- eller regionaltog, og hvilken billettype du har rejst på.

Du kan vælge mellem to typer erstatning:

  • En ny billet til samme rejse
  • Kontant betaling

Hvis du i år regner med igen at tage samme rejse, kan det bedste betale sig at vælge at få en ny billet. DSB udbetaler nemlig ikke kontant betaling svarende til fuld billetpris, hvis du er under to timer forsinket.

Hvis du derimod bliver mere end to timer forsinket, får du udbetalt 100 procent af rejsens pris, og så kan det i de fleste tilfælde bedst betale sig at få kontant betaling.

Så meget får du tilbage af rejsens pris:

  • Forsinkelse på 30 minutter: 25 procent tilbage
  • Forsinkelse på 60 minutter: 50 procent tilbage
  • Forsinkelse på 90 minutter: 75 procent tilbage
  • Forsinkelse på 120 minutter: 100 procent tilbage

Sådan gør du:

  1. Find ansøgningsskema her: elektronisk eller print
  2. Send billetten eller kopi af billetten som dokumentation for rejsen.
  3. Indsend det hele inden 14 dage efter forsinkelsen.
  4. DSB sender svar i løbet af 10 arbejdsdage.

Læs mere:

Annonce

Annonce

Annonce

Podcasts

Forsiden