Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Køkaos. Nu bliver nødsporet på Hillerødmotorvejen åbnet for at lette morgentrafikken.
Foto: JENS DRESLING

Køkaos. Nu bliver nødsporet på Hillerødmotorvejen åbnet for at lette morgentrafikken.

Din transport
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Nødspor på motorvej bliver lovlig vognbane

Fra december må nødsporet bruges i myldretiden på en del af Hillerødmotorvejen.

Din transport
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Normalt er der kun hovedrysten til overs for dem, der ræser forbi en trafikprop ved at lægge sig i nødsporet, men et nyt trafikforsøg vil lovliggøre det på en udvalgt motorvejsstrækning. Det skriver Vejdirektoratet i en pressemeddelelse.

Fra december i år bliver det nemlig tilladt at bruge nødsporet i morgenmyldretiden på strækningen mellem Værløse og Ring 4 på Hillerødmotorvejen.

»Hidtil har kørsel i nødsporet været forbeholdt udrykningskøretøjer og er blevet brugt til at lede motorvejstrafik forbi større vejarbejder. Men nu prøver vi for første gang at bruge det som middel til at begrænse trængslen, sådan som vi kender det fra blandt andet Holland og Tyskland«, siger afdelingsleder Stine Bendsen fra Vejdirektoratet i en pressemeddelelse.

Speederfoden har i mange år været holdt i skak mellem Værløse og Skovbrynet i retning mod København. Vejdirektoratet oplyser således, at speedometeret sjældent viser over 50 kilometer i timen, når man sidder i morgenmylderet på den nordsjællandske strækning..

Ambulancer har stadig førsteret

Nye informationstavler på den udvalgte strækning skal fortælle billisterne, om de skal skynde sig væk fra nødsporet, så der stadigvæk er fri passage for udrykningskøretøjer.

»Udrykningskøretøjer vil selvfølgelig stadig have førsteret til at bruge sporet, så hvis der kommer en udrykning eller et køretøj havarerer på strækningen, kan vi ved styring af tavlerne hurtigt lukke sporet for anden trafik«, siger Stine Bendsen.

Vejdirektoratet skriver, det kun drejer sig om få timer om dagen, at nødsporet vil være åbent for den almindelige trafik. På de øvrige tidspunkter vil nødsporet udelukkende fungere som nødspor og ikke som ekstra kørebane.

Forsøget med den ekstra vejbane løber frem til 2017, men Vejdirektoratet vil løbende evaluere erfaringerne.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden