Her er Maria på 8 og Layana på 7 år på det sted, hvor ladcyklen stod parkeret og låst, indtil den blev stjålet. Adam Hannestad og familien har fået stjålet to Christiania-cykler på kort tid fra en lukket baggård.
Foto: KATINKA HUSTAD

Her er Maria på 8 og Layana på 7 år på det sted, hvor ladcyklen stod parkeret og låst, indtil den blev stjålet. Adam Hannestad og familien har fået stjålet to Christiania-cykler på kort tid fra en lukket baggård.

Din transport

Ærgerlig børnefamilie: Fik stjålet Christiania-cykler to gange på en måned

Tyveri af dyre cykler griber om sig, og forsikringen dækker ikke hele tabet.

Din transport

Familien Hannestads Christianiacykler har altid været låst med ekstra kæde, indelukket i aflåste gårde og tilmed sat ind i cykelskure eller kældre, som også kræver en nøgle for at komme ind.

Alligevel er begge cyklerne nu forsvundet en for en.

»Jeg er så rasende, og børnene er forfærdelig kede af det. Hvis vi overhovedet skal have en Christianiacykel igen, skal det være et gammelt lig«, siger Adam Hannestad.

Med tyverierne er familien bare en ud af mange, som har oplevet at de populære ladcykler har en høj stjerne blandt cykeltyve.

»Både forsikringsselskabet og politiet har sagt til mig, at der bliver stjålet masser af Christianiacykler for tiden«, siger Adam Hannestad, der til daglig arbejder som journalist på Politikens økonomiredaktion.

LÆS ARTIKEL

Og sympatierklæringerne fra venner, der havde prøvet det samme, er da også væltet ind på Facebook. En af dem meddelte, at deres familie havde droppet ladcyklerne efter det tredje tyveri. Andre kunne fortælle om cykler, der dukkede op på Den Blå Avis kort tid efter tyveriet.

Organiserede tyve Tyvene har i hvert fald været grundige, når det gælder tyverierne af familien Hannestads cykler.

Den første stod i en aflåst cykelkælder i en lukket gård, og var låst med en ekstra kæde, udover den lovpligtige lås. Den blev stjålet i starten af august måned.

Den anden, som familien anskaffede kort tid før en flytning til en ny lejlighed, var sat fast til et cykelstativ med en solid kæde. Også den stod i et låst skur i en lukket gård. Mandag den 9. september var cyklen væk.

»For at få fat i den anden havde tyvene revet cykelstativet ud af væggen. Jeg er sikker på, at der er tale om bestillingsarbejde, når nogen henter en cykel på den måde«, siger Adam Hannestad.

Begge cykler er blevet hentet i en weekend, og cykel nummer to, som var helt ny, havde kun stået i cykelskuret i en uge, før den blev afhentet af ubudne gæster.

»Det ser ud som om nogen tager rundt og noterer sig, hvor der er parkeret cykler, og så sender en bil ud og henter den på et belejligt tidspunkt«, siger Adam Hannestad.

Forsikring dækker kun delvist

Selv om begge cykler var forsikret, har familien samlet set mistet en masse penge.

Den første cykel, som var brugt, men velholdt, gav forsikringen 6.000 kroner for, og familien købte en ny for 15.000 kroner. Alene de solide ekstra kæder, som skal låse cyklen fast, koster 1.500 kroner. Når selvrisiko og afskrivning tages væk får familien 9.500 kroner fra forsikringen for den kun en uge gamle cykel.

»Jeg har været glad for forsikringsselskabets behandling, men afskrivningsregler og selvrisiko betyder jo, at det koster dyrt, hver gang en cykel bliver stjålet. Med tilbehør, cykelhjelme og det hele har vi samlet mistet omkring 10.000 kroner. På en måned«, siger Adam Hannestad.

Han undrer sig over, at der åbenbart findes et marked for så mange stjålne cykler.

»Jeg er rystet over, at samfundet generelt ser så nonchalant på problemet med tyveri af dyre cykler. Det er mit indtryk, at folk sagtens kan finde på at købe en Christianiacykel brugt, uden at det interesserer dem voldsomt, om der er en original kvittering«, siger Adam Hannestad.

Slut med nye cykler
Selv overvejer familien, hvor børnene nu er syv og otte år, om de overhovedet vil have en ladcykel igen.

»Jeg vil i hvert fald aldrig anbefale nogen at købe en ny Christianiacykel, for du er oppe imod organiserede tyve. Og jeg tror ikke på gps-løsninger, md mindre de sidder godt skjult og ikke kan afmonteres«, siger Adam Hannestad, som heller ikke kan se sig selv jage rundt efter cykeltyve ved at følge et gps-signal.

Allerværst er det næsten, at tyverierne påvirker børnenes tiltro til omverdenen, synes han.

»Først fik vi stjålet en børnebænk og presenning, og da græd de. Så blev den første af cyklerne stjålet, og de blev meget kede af det. Og da den sidste blev stjålet var de helt resignerede. Hver gang koster det lidt på tillidskontoen«, siger Adam Hannestad.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden