Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

højresving. Vejdirektoratet har udvalgt en lang række kryds landet over, der skal være med i forsøget. Det er blandt andet sket ud fra det gennemsnitlige antal af fodgængere i krydsene, og hvorvidt cykelstien er bred nok til at blive opdelt i to baner til henholdsvis dem, der skal ligeud, og dem der skal dreje.
Foto: JWENS DRESLING

højresving. Vejdirektoratet har udvalgt en lang række kryds landet over, der skal være med i forsøget. Det er blandt andet sket ud fra det gennemsnitlige antal af fodgængere i krydsene, og hvorvidt cykelstien er bred nok til at blive opdelt i to baner til henholdsvis dem, der skal ligeud, og dem der skal dreje.

Din transport
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Nu må cyklister svinge til højre for rødt lys (nogle steder)

Transportministeriet: I en række kryds må cyklister nu dreje til højre for rødt lys.

Din transport
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

I et forsøge på at gøre det nemmere for cyklister at komme frem og tilbage, indleder Transportministeriet i dag et forsøg, der gør det lovligt for de tohjulede at dreje til højre i udvalgte kryds, selv om at der er rødt lys.

»Vi ved, at jo flere gange man skal stoppe undervejs, jo mere opfatter man det som besvær«, siger transportminister Pia Olsen Dyhr (SF) til Ritzau og tilføjer:

»Og det her er ligesom, når man sammenordner kryds, så der er grønt hele vejen - det man kalder grøn bølge. Det at dreje til højre ved rødt lys er egentlig en forlængelse af den grønne bølge. Man gør det simpelthen nemmere at komme frem på cykel«.

Foreløbigt vil forsøget kun gælde kryds på statsvejnettet, men Pia Olsen Dyhr håber, at det også vil inspirere kommunerne til at prøve det af på de kommunale veje, hvor der alt andet lige også er flere cyklister.

LÆS ARTIKEL

Til at starte med er det krydsene Gladsaxe/Hillerødmotorvejen og Mørkhøjvej/Hillerødmotorvejen i København, der skal stå model til forsøget, der gælder indtil udgangen af 2015.

Vejdirektoratet har dog også udvalgt en lang række af andre kryds landet over, der skal være med i forsøget.

Det er blandt andet sket ud fra det gennemsnitlige antal af fodgængere i krydsene, og hvorvidt cykelstien er bred nok til at blive opdelt i to baner til henholdsvis dem, der skal ligeud, og dem der skal dreje.

I Cyklistforbundet, hvor man har været fortaler for idéen i længere tid, glæder formand Jette Gotsche sig over, at regeringen nu forsøger sig med det lovlige højresving.

»Det er formodentlig en af de ting, der får flere til at cykle, fordi man ikke skal holde for rødt lys, hvor man synes, at det er omsonst at holde, når der ikke er andre«, siger formanden.

Jette Gotsche tror også, at forsøget kan være med til ændre cyklisternes holdning til færdselsreglerne.

»Det får måske nogle til at tænke anderledes. Ligesom da man satte hastigheden på motorvejen op, fordi alle alligevel kørte 130. Så sørger man måske for, at folk i andre tilfælde følger hastighedsnedsættelsen, fordi man nu kan se fornuften i den. Så får man måske mere respekt for den måde, loven er skruet sammen på«, siger Jette Gotsche.

ritzau

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden