Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Din transport
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Kirsten rejser med tre forskellige kort for at undgå bøde

Rejsekort-systemet er mere stressende end enkelt for pendleren Kirsten.

Din transport
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Et rejsekort, et periodekort og et Wildcard fylder både fysisk i Kirstens pung og mentalt, når hun skal navigere rundt i den offentlige trafik.

»Jeg sidder og kigger på mine tre kort, og jeg forstår simpelthen ikke, hvorfor de ikke hænger bedre sammen. For det hænger jo i hvert fald slet ikke sammen med et system, der skulle gøre det nemmere for brugerne«, siger Kirsten Riis Madsen.

Hun har skrevet til Politiken, efter vi skrev om besværlige prissystemer og forvirrende takster ved at bruge rejsekortet.

LÆS OGSÅ

Kirsten Riis Madsen har et periodekort, der dækker alle hendes rejser inden for hovedstadsområdet.

Når hun rejser udenfor hovedstaden, bruger hun sit rejsekort. Jævnligt rejser hun til sit praktiksted i Næstved, og så gør hun ofte et stop hos sine forældre i Køge.

På vejen ud er der ingen problemer. Hun kører fra København til Køge på sit periodekort, og fra Køge til Næstved på sit rejsekort. Men på sin hjemtur rejser hun direkte fra Næstved til København, og det kommer til at koste.

»Jeg har jo ingen chance for at tjekke ud, når jeg sidder i toget. Turen koster mig 69 kroner, og jeg ender jo egentlig med at køre på dobbeltbillet i hele HT-området«, siger Kirsten Riis Madsen, der kunne have afbrudt sin rejse for at stå af og tjekke ud, hvis hun ville slippe for at køre på dobbeltbillet.

Hun kunne også have brugt et klippekort eller en tillægsbillet til turen fra Næstved til HT-områdets begyndelse, som mange andre brugere af periodekortet gør.

Og det er også den praksis, trafikselskaberne lægger op til. Når salget af klippekort stopper i hovedstadsområdet om tre måneder, bliver de rejsende dog nødt til at købe tillægsbilletter i stedet, og de er langt dyrere end klippekortet.

Kirsten Riis Madsen sidder tilbage med en undren over systemet, der skulle have gjort offentlig trafik enklere, men som i hendes tilfælde har betydet, at hun må tage en lang række ekstra forholdsregler.

»Hvorfor taler de forskellige systemer ikke bedre sammen? Som det er lige nu, hvor jeg indimellem rejser til Næstved, er jeg nødt til at huske tre plastikkort for at kunne køre med offentlig transport. For kundeoplevelsens skyld burde de forskellige services integreres meget bedre«, siger Kirsten Riis Madsen.

En unødvendig stressfaktor

Når Kirsten Riis Madsen må konstatere, at rejsekortet og periodekortet i nogle situationer arbejder dårligt sammen, så er det ikke de eneste kort, der gør hendes rejser unødvendigt besværlige.

Når billetkontrolløren går sin gang gennem bus og S-tog, er det nemlig ikke nok, at Kirsten får kontrolleret sit rejsekort. Hun skal samtidig vise sit DSB Wildcard, der er et rabatkort til unge på DSB's længere strækninger.

»Problemet er, at når jeg som studerende får et rejsekort, så kan jeg få ungdomsrabat. Men så skal jeg også samtidig have mit Wildcard med mig, selvom det ikke engang gælder på de strækninger, hvor jeg bruger mit rejsekort. Det er besværligt altid at skulle have det med alligevel bare for at vise, at jeg kører gyldigt«, siger Kirsten Riis Madsen.

Hun har derfor ved flere lejligheder konfronteret kontrollørerne med fremgangsmåden.

LÆS OGSÅ

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»De siger, at sådan er det bare. Deres argument er, at de jo ikke kan se, om jeg har kørt uden for HT-området, siden jeg tjekkede ind«, fortæller hun.

DSB bekræfter, at deres kontrollører ikke ved en standardkontrol kan se, hvor en rejsende er tjekket ind. De kan på deres terminal kun se, om der er blevet tjekket ind.

Derfor vil kontrolløren typisk spørge, hvor ens rejse er begyndt, og hvis der er grund til at tro, at den rejsende lyver, kan man tjekke efter med en mere avanceret metode. Det er altså ikke noget, man gør i flæng.

Kirsten Riis Madsen har derudover fået at vide af kontrollørerne, at hun får en bøde, hvis hun ikke med sit Wildcard kan dokumentere, at hun er berettiget til en rabat, som hun alligevel ikke nyder godt af på rejserne inden for HT-området.

»Det er registeret på rejsekortet, at jeg har Wildcard-rabat, men kontrollørerne kan ikke se, at jeg har et gyldigt Wildcard. Det er lige før, at jeg kan vågne op om natten og spekulere over, om jeg husker mine kort. Det er virkelig en unødvendig stressfaktor«, siger Kirsten Riis Madsen.

Læs mere:

Annonce

Annonce

Podcasts

Forsiden