Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Chancekørsel. Næsten fire ud af fem ulykker, hvor en cyklist er blevet dræbt, skyldtes manglende opmærksomhed eller orientering hos enten cyklisten eller bilisten. Enkle forholdsregler vil kunne forhindre disse dødsulykker, mener vejdirektoratet.
Foto: KLAUS HOLSTING/POLITIKEN

Chancekørsel. Næsten fire ud af fem ulykker, hvor en cyklist er blevet dræbt, skyldtes manglende opmærksomhed eller orientering hos enten cyklisten eller bilisten. Enkle forholdsregler vil kunne forhindre disse dødsulykker, mener vejdirektoratet.

Din transport
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Fire ud af fem dødsulykker skyldes uopmærksomhed

Mange dødsulykker kan undgås, hvis cyklister og bilister kører mere forsigtigt.

Din transport
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Trafikanternes opmærksomhed - eller uopmærksomhed - er afgørende for sikkerheden på vejen.

Det gælder også de cyklister, der kører for stærkt, glemmer at se sig for og viser ikke altid ordentligt af, før de drejer.

De kører, som om de var bilister, men er lige så sårbare som fodgængere. Derfor er det også dem – cyklisterne – der kommer værst til skade, når det går galt.

Fra 2010 til 2012 blev 78 cyklister dræbt på de danske veje. En ny rapport fra Vejdirektoratet kortlægger årsagerne til dødsulykkerne i perioden og konkluderer, at i 4 ud af 5 tilfælde var ikke bare bilisternes, men også cyklisternes manglende opmærksomhed medvirkende til ulykkerne.

Og her mener Søren Troels Berg, specialkonsulent i Rådet for Sikker Trafik, at cyklister bør være mere opmærksomme på egen sikkerhed.

LÆS ARTIKEL

»Det nytter ikke ret meget at holde på sin ret, hvis man slås med en lastbil. I nogle tilfælde følger cyklisterne loven, men ville alligevel have gavn af at orientere sig bedre«, siger han.

Vi kører i søvne
Det gælder for eksempel i de berygtede højresvingsulykker, men det er ikke kun dem, der koster liv. Endnu flere cyklister mister livet, fordi de bliver kørt ned bagfra, blandt på grund af manglende lys på cyklen eller en forkert placering på vejen. Et venstresving ud foran en bil kommer også på listen over de ulykker, der slår flest cyklister ihjel.

Trafiksociolog i Cyklistforbundet, Anette Jerup Jørgensen, forklarer, at mange cyklister mister opmærksomheden på trafikken, fordi de kører den samme vej dag ud og dag ind.

»Vi kører nærmest de ruter i søvne, og når der så sker noget uventet, reagerer man langsommere, fordi man har tankerne et andet sted«, siger hun.

Mens sikkerheden på vejene generelt er blevet bedre, steg antallet af alvorligt tilskadekomne cyklister fra 392 i 2010 til 502 i 2012, viser tal fra Danmarks Statistik. Søren Troels Berg mener, at cyklisterne selv bærer en del af skylden.



»Cyklisterne får ikke glæde af den gode udvikling, og det skyldes i høj grad manglende opmærksomhed fra cyklisternes side«, siger han.

Og selv om han ikke kan dokumentere det, giver de dårlige statistikker Søren Troels Berg en mistanke om, at noget er ændret på de danske cykelstier.

»Mange cyklister foretager sig andet end at være opmærksom på cykelturen, f.eks. høre musik, tale i telefon eller læse sms’er. Det betyder, at de udsætter sig for en større risiko. Og noget tyder på, at det bliver mere og mere udbredt på cykelstierne, siden det går den gale vej«, siger han. Buschauffør med hjertet i halsen


Annalise Bonne er en af dem, der dagligt forsøger at forudsige cyklisternes færd i trafikken. Hun har været buschauffør i København i 25 år, og hun er enig med Søren Troels Berg i, at det går vildere for sig på cykelstierne end tidligere.

Hun oplever, at cyklisterne kører hurtigere end for ti år siden, men også at de kører over for rødt eller trækker op på fortorvet for at komme fordi.

»Man kan orientere sig nok så godt og være opmærksom på alt, men man aner ikke, hvor man har dem henne. Jeg sidder simpelthen med hjertet oppe i halsen og ved ikke, om jeg tør køre eller ej«, siger hun.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce



Den værste oplevelse, hun har haft, var en cyklist, der i et kryds maste sig op imellem Annalise Bonnes bus og en personbil, som skulle svinge til højre. Her væltede cyklisten, og Annalise Bonne kunne ikke trække til venstre, fordi der var andre bilister. Cyklisten kom ikke noget til, men oplevelsen har gjort indtryk.

»Den sidder stadigvæk som et mareridt på rygsøjlen«, siger Annalise Bonne. Ulykker kunne undgås

Både i Rådet for Sikker Trafik og i Cyklistforbundet mener man, at en del ulykker kan undgås, hvis cyklisterne - og bilisterne med - kører mere forsigtigt og holder bedre øje med trafikken omkring sig. Søren Troels Berg mener, at selv om det sjældent er cyklisten, der har ansvaret i højresvingsulykker, ville en større opmærksomhed og forståelse for trafikken i rigtigt mange situationer have forhindret ulykken. »Det er altså rigtig smart hele tiden at være opmærksom på, om man er blevet set. På den måde tror jeg, at et større antal ulykker vil kunne undgås«, siger Søren Troels Berg. Kommunikationschef i Cyklistforbundet, Frits Bredal, er enig i, at cyklisterne kan være med til at forbedre deres egen sikkerhed på vejene. Det samme gælder bilisterne, understreger han.



LÆS OGSÅ »Hvis vi kan få både bilister og cyklister til at udvise større opmærksomhed, så kan vi få en større sikkerhed i trafikken«, siger han. For at sætte fokus på problemet vil Cyklistforbundet i kampagner opfordre til god opførsel på cykelstierne. Og så har Frits Bredal også en anden idé. »Man kan jo starte med selv at køre hensynsfuldt«.





TILFØJET RETTELSE:

Vi skrev i går i denne artikels rubrik, at cyklister er medskyldige i fire ud af fem dødsulykker.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Virkeligheden er, at manglende eller utilstrækkelig orientering og/eller uopmærksomhed er en faktor i fire ud af fem dødsulykker med cyklister involveret. Men vi havde ikke belæg for at skrive, at det altid er cyklisterne, der er uopmærksomme.

Denne uopmærksomhed er ikke nødvendigvis den eneste årsag til dødsulykken. Hvis man alene undersøger den faktor, der handler om utilstrækkelig opmærksomhed i ulykker med cyklister, optræder denne faktor i cirka halvdelen af ulykkerne, og det er både cyklister og modparterne (som oftest meget tungere og farligere trafikanter), der er uopmærksomme.

Læs mere:

Annonce

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden