Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
MOVIA. Flere buspassagerer bliver nødt til at trykke på stopknappen. Busserne er for varme, lyder kritikken.
Foto: Jane Elkjær

MOVIA. Flere buspassagerer bliver nødt til at trykke på stopknappen. Busserne er for varme, lyder kritikken.

Din transport
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Vrede buspassagerer: Vi smelter af varme

Trafikselskabet Movia får klagestorm over alt for høje temperaturer i busserne.

Din transport
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Svedperler, røde kinder og fugtige hænder kommer oveni prisen for en busbillet om sommeren. I hvert fald, hvis du lytter til hovedstadsområdets buspassagerer. Varmen har fået dem til tasterne, hvor de på Movias Facebook-side kritiserer trafikselskabet i rødglødende vendinger.

En af kritikerne er 23-årige Morten Balleby Louring. Han har flere gange været nødt til at trykke på den røde stopknap, fordi han har været gennemblødt af sved:

»Når du træder ind i busser om sommeren, er det ofte som at gå ind i et kørende drivhus. Det er frygteligt. Ingen har lyst til at blive drivvåd af en bustur«, fortæller han til Politiken.

Søren Englund, Centerchef for Trafikselskabet Movia, er ærgerlig over, at varmen skal være et klagepunkt:

»Vi kan ikke få et anlæg, der i alle situationer vil kunne holde varmen væk. Når der er så kort afstand mellem stoppestederne, vil klimaanlægget blive udfordret af de konstant åbne døre – og det bliver forstærket, når der er 30 grader udenfor«, siger han.

Movia: »Ansvaret er vores«

Selv om Movia forklarer, hvorfor busserne ikke kan holde varmen væk, mener Morten Balleby Louring ikke, at begrundelsen er god nok:

»De fremstår som et firma, der prøver at tilgodese de utilfredse kunder og kaste ansvaret væk. Det burde være deres ansvar, at der er et ordentligt indeklima i busserne. De virker ikke til at tage det seriøst«, siger han.

Movia erkender, at operatørerne »burde kontrollere anlæggene, når vi kommer til maj«.

»Ansvaret over for passagerne er vores. Der er os, der må sikre, at de virker«, understreger Søren Englund.

Vælger cyklen frem for bussen

For at undgå varmen er Morten Balleby Louring begyndt at styre udenom busserne:

»Jeg har forsøgt at åbne vinduer, hvis der er nogle, og jeg har spurgt buschaufføren, om det er muligt at slå air condition-anlægget til. Men her er jeg blevet mødt med en ligeglad attitude«, siger han og fortsætter:

»Jeg ved, at det kan være svært for en medarbejder. Det er begrænset, hvad de kan gøre, men de kunne godt tage sagen videre og være med til at løse problemet«, siger han:

Centerchefen Søren Englund forklarer, at trafikselskabet har regler for, at de skal levere en behagelig temperatur for passagerne:

»Buschaufførerne skal kunne betjene klimaanlægget. Han skal kunne justere det«, siger han.

Morten Balleby Louring håber, at Movia vil tage kritikken til sig. Selv har han taget konsekvensen. Han er begyndt at cykle rundt, fordi han ved, hvor overophedet bussen kan blive.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden