Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Presset. En stribe vognmænd risikerer at måtte dreje nøglen om, hvis Folketinget afskaffer reglen om frikørsel af taxier. Arkivfoto: Jens Dresling

Presset. En stribe vognmænd risikerer at måtte dreje nøglen om, hvis Folketinget afskaffer reglen om frikørsel af taxier. Arkivfoto: Jens Dresling

Din transport
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dansk Taxi Råd: Din taxatur bliver dyrere og dårligere i fremtiden

Nyt punkt i vækstplanen vil betyde forringelser for taxakunder- og chauffører, siger vognmand.

Din transport
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Vognmand John Lindbom har 20 chauffører, der kører rundt i hans 10 taxier. De arbejder hver især 40 timer om ugen. Når chaufførerne har kørt i bilerne i 2 år, eller hvad der svarer til cirka 250.000 kilometer, er bilerne ’kørt fri’.

Det betyder, at John Lindbom kan sælge den frikørte bil videre til en god pris, fordi han ikke skal betale registreringsafgift ved salget. Det betyder også, at bilerne sjældent bruges som taxier i mere end 2 år, og det er ifølge John Lindbom godt for alle parter.

»Det har stor betydning for både chaufførernes arbejdsklima, kundernes sikkerhed og miljøet, at vi ofte skifter bilerne, så de er sikre, komfortable og miljøvenlige«, siger John Lindbom, der er vognmand og formand i Dansk Taxi Råd.

LÆS ARTIKEL

Men den mulighed vil samtlige partier i Folketinget nu fjerne fra John Lindbom og de andre danske vognmænd. Den såkaldte frikørselsregel, der gælder for taxier og limousiner, skal afskaffes som en del af finansieringen i regeringens vækstplan for 2014. Den indeholder en række initiativer, som skal vedtages i løbet af året.

»Der er ingen tvivl om, at der er nogle vognmænd, der vil gå konkurs, hvis partierne i Folketinget fastholder at afskaffe frikørselsreglen. Desuden vil det betyde ældre biler på vejen, som går imod politikernes ønsker om et bedre miljø«, siger John Lindbom.

Han forklarer, at en Mercedes 200 i dag koster ham 310.000 kroner, heraf er cirka 14.000 i registreringsafgift. Den samme bil vil, når forslaget træder i kraft, være lidt billigere, fordi partierne vil fjerne registreringsafgiften ved køb af bilerne. Den vil altså ligge på omkring 296.000 kroner, hvis priserne forbliver konstante.

I dag udskifter John Lindbom sine biler cirka hvert andet år, og han afskriver årligt cirka 30.000 kroner på hver af sine vogne. Det betyder, at han efter 2 år kan sælge sin bil for 250.000 kroner, når den er frikørt, og dermed indkasserer han et tab på 60.000 kroner, som tjenes ind i den daglige taxadrift.

Kunderne må betale prisen

Hvis regeringen vælger af afskaffe frikørselsreglen, vil det regnestykke se noget anderledes ud, fordi John Lindbom til forskel fra i dag skal betale registreringsafgift, når han sælger sin bil videre. Det betyder, at hans 2 år gamle Mercedes skal sælges for 430.000 kroner, hvis han ligesom i dag skal nøjes med at have en udgift på 60.000 kroner ved videresalg efter 2 år.

»Det kan ikke lade sig gøre at sælge bilen til 430.000 kroner«, siger John Lindbom. Det betyder ifølge vognmanden, at bilen skal tjene 3 gange så meget ind, som den gør i dag, hvis han skal holde sin nuværende fortjeneste. Og de ekstra penge, bilen skal tjene ind, er han nødt til at hente hos kunderne.

»Der er ikke andre til at betale den regning end de kunder, der kører med taxi«, siger John Lindbom, der forudser, at de færreste kunder vil være villige til at betale den langt højere pris.

R: Vognmænd må ændre adfærd

Nadeem Farooq, der er skatteordfører for de radikale, anerkender, at den enkelte vognmand vil blive udsat for et »større økonomisk pres«, end han har været vant til, men skatteordføreren forestiller sig ikke, at det vil få en markant effekt.

»Det er en presset branche, og det her vil betyde, at nogle vognmænd kommer til at ændre adfærd i forhold til indkøb af biler. Men salg af frikørte taxier er trods alt et biprodukt. Pengene bør kunne tjenes ind ved det primære erhverv og ikke ved en skattebegunstigelse som frikørselsreglen«, siger Nadeem Farooq, der ikke kan forestille sig, at priserne vil stige, da taxibranchen i forvejen møder stor konkurrence.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Han peger i stedet på, at en fjernelse af registreringsafgiften vil tilskynde flere til at søge ind på taximarkedet for at tjene penge på at køre taxa og ikke på at spekulere i salg af frikørte vogne.

Taxaerne kan sælges i udlandet

Regeringen og resten af partierne i Folketinget forudser, at ændringerne på taxaområdet vil tilføre staten et merprovenu på 85 millioner i 2017, som stiger til 135 millioner i 2020. Det vil de blandt andet, fordi vognmændene skal betale registreringsafgifter til staten, når de sælger deres gamle taxier.

Men ifølge John Lindbom kommer det ikke til at gå, som regnskabsfolkene i Skatteministeriet forventer. For hvis vognmændene ikke kan få den ønskede pris for deres biler i Danmark, vil de vende blikket mod udlandet, hvor de kan få en højere pris, og dermed vil staten ikke modtage noget i registreringsafgift.

»Det er klart, at der er en risiko for, at de vil sælge bilerne i udlandet, og hvis det sker, så kommer det uden tvivl til at presse vores provenu. Jeg mener bare ikke, at det realistisk, at det vil ske«, siger Nadeem Farooq.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden