Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Ustyrligt. I Vejdirektoratets årsrapport om dødsulykker i trafikken fra januar, anføres det, at elcyklerne fortsætter med at trække, selvom man stopper med at træde i pedalerne, og at det kan være en årsag til den store repræsentation i statistikken.
Foto: THOMAS BORBERG

Ustyrligt. I Vejdirektoratets årsrapport om dødsulykker i trafikken fra januar, anføres det, at elcyklerne fortsætter med at trække, selvom man stopper med at træde i pedalerne, og at det kan være en årsag til den store repræsentation i statistikken.

Din transport
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Ældre kvinder kører galt på elcykler

Ulykkerne sker ikke på grund af cyklerne, men på grund af adfærden hos de ældre.

Din transport
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Hver tiende trafikdræbte cyklist i årene 2010-2012 kørte på elcykel, viser tal fra Vejdirektoratet ifølge Ingeniøren.

Og det på trods af, at elcykler i samme periode kun har udgjort to til fire procent af det samlede salg af nye cykler.

I alt døde syv mennesker i perioden, mens de kørte på elcykel. Alle var over 63 år – seks af dem over 81 år gamle. Fem ud af dem var kvinder, og alle cyklede en 'fritidstur'. Alle ulykker skete i landområder og i dagtimerne.

Ældre er mere sårbare
Ifølge Mette Fynbo, projektleder hos Vejdirektoratet, er det en tendens, man skal holde øje med:

»Elcykler er jo en lidt særlig form for transport, som er ret ny og i fremgang. Det er selvfølgelig små tal, men vi synes alligevel, det er noget, man bør være opmærksom på, da der er en tydelig lighed mellem tilfældene«, siger hun til Ingeniøren.

»Selvfølgelig er ældre mere sårbare i trafikulykker, og elcykler er en del anderledes at køre på. Så man kunne eventuelt forsøge at rådgive folk, der køber elcykler, bedre. Det koster jo ingenting«, foreslår hun.

I Vejdirektoratets årsrapport om dødsulykker i trafikken fra januar, anføres det, at elcyklerne fortsætter med at trække, selvom man stopper med at træde i pedalerne, og at det kan være en årsag til den store repræsentation i statistikken.

Rapporten peger på, at ulykkerne ikke skete på grund af elcyklerne, men på grund af adfærden hos de ældre. Eksempelvis rapporterer et vidne til en af ulykkerne, at elcyklisten slingrede og ikke så ud til at have kontrol over cyklen.

Ingen steder fremgår det, at vejrforhold eller komplikationer med selve cyklen har været årsag til ulykken.

Af rapporten fremgår det, at ingen af elcyklerne bremsede under ulykken. Der er beregnet hastigheder for elcyklerne på mellem 10 km/h og 25 km/h, og der er ikke noget, der tyder på, at hastigheden har haft betydning for ulykkernes opståen.

Mette Fynbo og Vejdirektoratet kommer ikke med nogle konkrete løsningsforslag, men Vejdirektoratet vil dele sin viden med andre aktører som f.eks. Rådet for Sikker Trafik og Cyklistforbundet.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden