Få avisen leveret hele julen: 15 aviser for kun 199 kr.

trinbilletter. Klapsædebilletterne er ifølge DSB's hjemmeside for unge, der gerne vil spare penge og har mulighed for at rejse uden for myldretid. I myldretiden er alle sæder optaget, og trappetrin må tages i anvendelse.
Foto: MARTIN LEHMANN

trinbilletter. Klapsædebilletterne er ifølge DSB's hjemmeside for unge, der gerne vil spare penge og har mulighed for at rejse uden for myldretid. I myldretiden er alle sæder optaget, og trappetrin må tages i anvendelse.

Din transport

DSB sløjfer den billigste togbillet til unge

Klapsædebilletterne forsvinder, og også transportministeren undrer sig.

Din transport

I tre år har unge og studerende kunne køre på tværs af landet for 89 kroner i tog. Den mulighed slutter 7. oktober, hvor DSB stopper med at sælge deres billigste rabatbillet til unge, klapsædebilletten.

»Det har jo den direkte nøgne konsekvens, at vi unge bliver mindre mobile og pressede til at blive i de byer, hvor vi studerer«, siger formanden for Danske Studerendes Fællesråd, Jakob Ruggard.

LÆS ARTIKEL

Transportminister Magnus Heunicke kan heller ikke forstå DSB's beslutning.

»Jeg må sige, at jeg er forundret over, at DSB vil afskaffe en ordning, der giver unge mulighed for at købe en billig billet på et klapsæde, når der alligevel er ledige pladser i toget. Jeg vil derfor på mit næste møde med DSB spørge ind til sagen«.

Der er solgt ca. 60.000 klapsædebilletter de sidste tre år, og i år ligger tallet indtil nu på næsten 39.000. Det er mange tusinde billige rejser, der nu forsvinder, og det er klart, at de unge er utilfredse, siger John Andersen, professor i sociologi og planlægning på Roskilde Universitet.

»Retten til billig transport for lavindkomstgrupper er et rimeligt krav i et velfærdssamfund«. Det er unge mellem 16 og 26 år og studerende på SU, der har købt rabatkortet Wildcard, som kan købe en klapsædebillet.

Ikke et komfortvalg

Klapsædebilletterne er ifølge DSB's hjemmeside for unge, der gerne vil spare penge og har mulighed for at rejse uden for myldretid. Desuden må de unge kun sidde på et klapsæde, som billetnavnet afslører.

»Du vælger ikke klapsædet for komfort, du vælger det, fordi det er den billigste mulighed - og måske den eneste mulighed, du har råd til. Jeg mener, det er et stort problem at skære de her billetter væk«, siger formanden for Danske Studerendes Råd.

Klapsædebilletten udgår, fordi DSB har gang i en større oprydning i deres billetter, fortæller Christian Linnelyst, chef for salg og produktmarketing i DSB.

»Sådan så vi får en simplere produktportefølje at vedligeholde - som selvfølgelig gør det nemmere for os, men frem for alt gør det nemmere for kunderne at finde de rigtige billetter«.

Den næstbilligste billet til unge, der vil krydse landsdelene, er Orange-billetten.

Den koster ikke 89 kroner, men fra 149 kroner og op efter.

»Vi gør det her vel vidende, at vi kommer til at miste nogle passagerer på det«, siger Christian Linnelyst: »Men vi håber så, at nogle af dem tager en Orange-billet eller nogle af de andre billetter, vi har til unge«. Selv om DSB har solgt mange tusinde billetter til deres klapsæder, så er produktet ikke en guldgrube.

»Vi skal jo vedligeholde produktet og dets vilkår og have nogle produktchefer siddende til at styre det hele, så selvfølgelig er det også et pengespørgsmål, men det er også et forenklingsspørgsmål over for kunderne«, siger DSBchef Christian Linnelyst.

Derudover kan klapsædebilletterne på nogle af de travle afgange være upraktiske, siger Christian Linnelyst.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»De optager den plads, som der ellers er til cykler, barnevogne, bagage og kørestole, for kunder, som betaler mere, men som også har ret til at være i toget. Og der synes vi, det er en bedre løsning, at vi sælger en Orange-billet eller en ungbillet til de unge til rigtige sæder, så vi kan få plads til bagagen også«.

De Radikales transportordfører Andreas Steenberg mener, at beslutningen går imod den generelle linje fra regeringen:

»Vi har jo faktisk brugt mange millioner på at lave billige ordninger for unge i den kollektive trafik, og derfor er det da ærgerligt, at der nu kommer noget som det her, der går den anden vej. Så jeg er uforstående over for, at DSB lukker den ordning«. Også Enhedslistens transportordfører, Henning Hyllested, kritiserer DSB.

»De unge, der sidder på klapsæder, ser jeg som ekstra passagerer, man får proppet i togene, som alligevel kører. Derfor er det hovedløst at fjerne sådan et produkt. For nu vil de unge jo så ikke tage toget så tit«.

Det er Klaus Levinsen, sociolog fra Syddansk Universitet, enig i. Når de billige klapsæder fjernes, vil de unge kigge efter andre muligheder, siger han:

»Ved at fjerne de her klapsædebilletter tvinges de unge til at overveje alternative transportmuligheder. Det kan være bus, de internetbaserede delekørselstjenester, og så er der flere unge, der begynder at blaffe for at lade sig transportere billigt«.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce