Fedtede og våde blade giver DSB problemer

Som hvert år betyder nedfaldne blade forsinkelser hos DSB. Rejsende anbefales at tage hjemmefra i god tid.

Din transport

Det bliver tidligere mørkt, regn og rusk er hverdag, og temperaturen falder.

De færreste er vel i tvivl om, at efteråret er over os, og for togdriften er især ét efterårstegn lig med problemer: bladene falder af træerne.

Døde og våde blade fedter skinnerne ind, så togene har sværere ved at komme op i fart og skal bruge længere tid på at bremse. Det betyder næsten uundgåeligt forsinkelser hos DSB, og tirsdag var den første efterårsdag, der for alvor gav problemer for togene.

»Vi har især kunnet mærke det i Jylland på strækningen Aarhus-Vejle, Grenaa-banen og Odder-banen«, siger trafikinformationschef hos DSB, Tony Bispeskov, til Ritzau.

»Men også Svendborg-banen på Fyn samt Kystbanen og Lille Syd på Sjælland har oplevet forsinkelser på grund af nedfaldne blade«, fortsætter han.

Kører dagligt på skinnerne i såkaldte løvfaldstroljer

Banedanmark kører dagligt på skinnerne i såkaldte løvfaldstroljer, der højtryksspuler skinnerne med varmt vand for at fjerne de fedtede blade, men forsinkelser kan ikke undgås.

»Derfor er det en god idé, at man besøger vores hjemmeside, hvor man kan se, hvilke strækninger der er problemer på«.

»Desuden bør man tage hjemmefra i god tid, hvis det er vigtigt, at man er fremme til tiden«, anbefaler Tony Bispeskov, der tilføjer, at DSB har lagt foldere om problemet i togene.

Hvor lang tid problemerne vil vare, er svært at sige.

»Løvfaldet varer typisk en måneds tid. Men nogle år falder alle bladene stort set samtidig og giver voldsomme problemer i en kort periode. Andre år kommer de dryssende og giver problemer over en længere periode«, forklarer DSB's trafikinformationschef.

ritzau

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Michelin-stjerner – fisefornemt snobberi eller brugbar guide?
    Hør podcast: Michelin-stjerner – fisefornemt snobberi eller brugbar guide?

    Henter…

    I aftes udkom årets store madbibel - Michelin-guiden 2019. Michelin har været den højeste kulinariske smagsdommer i en tid, hvor madkultur er blevet en international megatrend, og kokke er blevet rockstjerner. Men er stjernerne lige så vigtige pejlemærker, som de har været?

  • Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Klaus Riskær - Danmarks Donald Trump?
    Hør podcast: Klaus Riskær - Danmarks Donald Trump?

    Henter…

    Klaus Riskær - Danmarks Donald Trump? Klaus Riskær er tilbage på avisernes forsider. Han rejser sig altid igen, uanset om han går konkurs, bliver ekskluderet eller sat i fængsel. Og nu stiller han op til Folketinget. Men hvad driver ham? Og kan det passe, at han i dag er mere til klima og social retfærdighed end til utæmmet kapitalisme? Eller er han – som nogle mener – det danske svar på Donald Trump?

  • 
    A male giant panda from China named Cai Tao eat eats a stick at Taman Safari Indonesia zoo in Bogor, West Java, Wednesday, Nov 1, 2017. Giant pandas Cai Tao and Hu Chun arrived Indonesia last month as part of China's "Panda diplomacy." (AP Photo/Achmad Ibrahim)

    Et kongerige for to pandaer? Kun Kinas allerbedste venner får lov at lease et par af de sjældne pandabjørne, sagde den kinesiske præsident Xi Jinping, da han lovede Danmark et par. Kina har flere gange brugt de sjældne dyr som en brik i deres udenrigspolitik. Men hvad har Danmark givet køb på, for at blive en af Kinas allerbedste venner? At tale om Tibet?

Forsiden

Annonce