Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
JENS DRESLING (arkivfoto)
Foto: JENS DRESLING (arkivfoto)

Ændringer. Det er Farumbanen, som blandt andet vil opleve ændringer. Linje B stopper fra i dag ved fire nye stationer: Emdrup, Dyssegård, Kildebakke og Skovbrynet.

Din transport
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Længere rejsetid: Ny køreplan kræver tålmodige S-togs-passagerer

S-togene på Hillerød- og Farumbanen ændrer køreplan på grund af nyt signalsystem.

Din transport
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Passagerer med S-togenes linje A, B og E vil fra i dag opleve ændrede køreplaner. Blandt andet kommer der nye endestationer og flere stop på strækningerne, så togturene kan blive længere.

»Det er ikke tit, vi foretager ændringer som disse, men vi har været nødsaget til det i år«, siger informationschef hos DSB, Tony Bispeskov.

Et nyt signalsystem skal nemlig implementeres på S-tog strækningerne i 2018. Derfor er de toglinjer, som først skal afprøve det nye signalsystem, blevet isoleret fra andre toglinjer. Og det er altså grunden til ændringerne.

LÆS ARTIKEL

»Antallet af afgange forbliver det samme, men på nogle af strækningerne vil det tage længere tid at køre fra den ene ende til den anden, fordi togene stopper flere steder. Nogle kunder vil sikkert hellere være foruden. Men det har vi været nødsaget til, og vi håber, at de tager godt imod ændringerne«, siger Tony Bispeskov.

DSB: Der vil selvfølgelig være gener i begyndelsen

Det nye signalsystem vil nemlig være en gevinst for passagererne, lover DSB. Bane Danmark regner med, at det nye system betyder færre fejl og forsinkelser på S-togsbanerne, fortæller Tony Bispeskov.

»Når det nye signalsystem er implementeret, vil det betyde, at der ikke sker så mange fejl. I dag skyldes cirka halvdelen af fejlene signalfejl, og det forventer vi vil ændre sig«.

LÆS ARTIKEL

Desuden vil det nye signalsystem også resultere i, at togene kan køre hurtigere mellem visse stationer, og at flere tog kan køre på samme strækninger, fordi det nye system kræver en kortere sikkerhedsafstand mellem togene. Det fortæller Tony Bispeskov, som håber på, at passagererne væbner sig med tålmodighed:

»Selvfølgelig træder det nye signalsystem først i kraft i 2018, men så kan vi for alvor begynde at høste frugt af det nye system. Der vil selvfølgelig være gener af det i begyndelsen, men så kommer der altså flere og hurtigere S-toge«.

DSB
Foto: DSB

I første omgang er det strækningen mellem Hillerød og Jægersborg, som afprøver det nye signalsystem. Om der vil være yderligere ændringer på S-togslinjerne som en konsekvens af det nye system, kan DSB endnu ikke sige.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden