Rejsevaner. Danni Christiansen Paulsen er en af de mange, der helst rejser med bus på de lange stræk. Ikke mindst prisen er afgørende.
Foto: Marie Hald

Rejsevaner. Danni Christiansen Paulsen er en af de mange, der helst rejser med bus på de lange stræk. Ikke mindst prisen er afgørende.

Din transport

Flere tager bussen mellem København og Jylland

DSB har svært ved at tage konkurrencen op med billige fjernbusser, siger eksperter.

Din transport

Busselskabet Abildskou har fået fire gange så mange passagerer siden år 2000. Især de sidste fire år er det gået stærkt.

Ruten mellem Aarhus og København har de ellers haft siden 1983. Væksten er kommet, samtidig med at Abildskou i december 2012 fik konkurrenten Rødbillet.dk, der som det første selskab ud over Abildskou har formået at bide sig fast i fjernbusmarkedet. I 2013 havde Rødbillet.dk 75.000 passagerer og i 2014 over 200.000.

Rødbillet.dk startede op med at tage helt ned til 100 kr. for en tur mellem Aarhus og København, og fra 2010 har også Abildskou sat flere og flere rabatbilletter til salg. I dag kan en voksen passager spare op til 70 procent, eller 200-300 kr. hver vej, ved at vælge bussen frem for toget.

»Det er interessant, at busserne pludselig bliver så meget mere populære. Men når de bliver billigere, er der måske flere, der prøver, og flere, der bliver opmærksomme på, at busserne findes«, siger trafikforsker ved Roskilde Universitet (RUC) Malene Freudendal-Pedersen.

Prisen er en afgørende faktor, siger Malene Freudendal-Pedersen. Især når prisforskellen bliver så stor, som den gør her. Men det er fleksibilitet også, og på det område har bussernes produkt forbedret sig. De mange nye passagerer betyder, at busserne kører langt oftere end før. Især på ruten Aarhus-Odense-København. Abildskou har på ti år fået fire gange så mange afgange. Rødbillet.dk, der startede med en enkelt tur fra Aarhus og København om dagen, sender nu, to år senere, syv busser af sted hver vej på fredage og søndage og op til tyve ved højtiderne.

Harry Lahrmann, der er trafikforsker ved Aalborg Universitet, bakker Malene Freudendal-Pedersen op. Ifølge ham kan væksten hos busselskaberne forklares med, at når det bliver både billigere og mere fleksibelt at rejse, rejser folk også mere.

Togdrift er dyrt

Hos DSB er man opmærksom på udviklingen: »Vi holder øje med busserne. De er en konkurrent til os, ligesom flytrafik og biler. Men vi ser ikke vores passagertal rasle ned på grund af busserne isoleret set«, siger salgschef i DSB Christian Linnelyst. Han påpeger, at man også kan komme billigt med toget, hvis man bestiller Orange-billetter i god tid.

Ingen af de to trafikforskere forudser, at udviklingen vil få DSB til at sænke priserne. Både fordi DSB er en langt større virksomhed, og fordi det er dyrt at sende tog på skinnerne. Derudover er DSB forpligtet til at køre i hele landet, også på strækninger med ganske få passagerer.

Både hos Abildskou og Rødbillet.dk udvider man dog også med ruter til yderområder. Og direktør i Rødbillet.dk Thomas Hintze mener, at det monopol på en række ruter i Danmark, der følger med DSB’s forsyningspligt, afholder ham fra at tilbyde billig transport til Udkantsdanmark.

»Vi vil gerne køre mellem mange flere byer. Men når vi for eksempel ører mellem Sønderborg og København, må vi ikke stoppe i Odense. Så Udkantsdanmark er lidt gidsler her«, siger Thomas Hintze, der har lagt sag an mod staten på grund af DSB’s monopol.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden