Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Din transport
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Det gule lyn: Politiken kører gennem byen i knæhøjde

I en velomobil får du fart og komfort. Nye cykelstier får flere i kabinecykel.

Din transport
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Ligesom med en cabriolet skal man bare tage toppen af, og så er den klar«, siger André Kjærsgaard og løfter toppen på den skriggule velomobil, der står foran os. Ud over at være landets hurtigste på liggecykel er André Kjærsgaard partner i Velomobilcenter.dk, der er specialiseret i at sælge og vedligeholde kabinecykler.

LÆS ARTIKEL

Inden jeg temmelig uelegant først får placeret begge ben i velomobilens bund og herefter lader rumpen bumle ned ad det skrå rygsæde, bliver jeg sat grundigt ind i køretøjets mange funktioner. For selv om det er en cykel, er den markant anderledes end de tohjulede, der normalt ses på de danske cykelstier.

Velomobilen er en liggecykel, der er pakket ind i en aerodynamisk skal. Styret er erstattet af to styrepinde; blinklys og ringeklokke fungerer ved tryk på en knap, og denne model har også en elektrisk hjælpemotor, der kan tændes efter behov og give lidt medvind.

Alt efter model koster en velomobil 50.000 kroner og opefter. Denne model koster 80.000 kroner. Men selv om prisen er høj, er interessen stigende, og i dag kører godt 150 velomobiler rundt på de danske landeveje, hvilket er 50 procent flere end for bare tre år siden.

»I takt med, at infrastrukturen for cyklister i byerne og de nye supercykelstier har gjort det mere attraktivt for pendlere at vælge cyklen frem for bilen, har vi også oplevet en øget interesse«, siger André Kjærsgaard og forklarer, at også i kommunalt regi har de fået øjnene op for velomobilens mange fordele. I Velomobilcentret samarbejder de blandt andet med en række af Region Hovedstadens kommuner om at få cyklerne udbredt til f.eks. hjemmeplejen.

Høj fart og vind i håret

Det er med stor forsigtighed, jeg kører ned over kantstenen fra fortovet på Dronning Louises Bro og ud på cykelstien blandt de øvrige cyklister. Ret hurtigt føler jeg mig dog fortrolig med både styrepinde, håndbremser og de store bløde sving, der er nødvendige for at manøvrere den 2½ meter lange liggecykel rundt i de københavnske lyskryds.

Jeg kan ikke udelukke, at det skyldes manglende benmuskler eller gearskifteevner, men i hvert fald kniber det noget mere med at træde velomobilen i gang. Og da jeg på Frederiksborggade får parkeret cyklen på tværs af det blå felt, der markerer cykelstien, kan jeg mærke usikkerheden i kroppen. Efter at de første mange cyklister har snoet deres noget mere smidige cykler forbi mig, lykkes det mig dog at få gang i cyklen, kort inden lyssignalet igen skifter til rødt.

»God tur«, råber en midaldrende mand på christianiacykel og trækker på smilebåndet, idet han overhaler mig. Det er da heller ikke i byen, men på de længere ture uden for byen, velomobilen har sine klare fordele, forklarer André Kjærsgaard. Han inviterer mig derfor også på endnu en prøvetur, nu ved Ganløse i Nordsjælland, hvor Velomobilcentrets showroom ligger. Og her får jeg fart på cyklen.

På det lille display, der er placeret lige under næsen, kan jeg se, hvor stærkt jeg kører. På den første prøvetur i København viste det ikke mere end 25 km/t., men i Ganløse-egnens bakkede landskab viser displayet 47 km/t., da jeg træder hårdt til – og er hjulpet på vej af en bakke.

Jeg kan ikke mærke den kraftige modvind på hverken krop eller fart. Til gengæld river vinden i håret, og de små ujævnheder i vejen giver rystelser i hele kroppen, inden jeg er nødt til at stramme grebet om begge håndbremser og sænke farten i et skarpt højresving.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Selv om det går stærkt, er jeg aldrig uden for min comfort zone. De tre hjul gør, at jeg hele tiden har balance i cyklen, og den liggende position giver et overraskende godt udsyn. Og man får ikke ondt bagi.

Masser af opmærksomhed

En velomobil er mindre end 1 meter høj, og hvordan det påvirker sikkerheden, er et af de spørgsmål, André Kjærsgaard ofte møder:

»Jeg oplever det ikke som et større problem at blive set, end det er på en almindelig cykel. Det er vigtigt, at velomobilen har de rigtige visuelle tiltag, som for eksempel kørelys om dagen, samtidig med at cyklisten selvfølgelig skal køre efter forholdene. Når folk har været ude at køre i en eller har mødt den ude i trafikken, melder de fleste tilbage, at cyklen er meget visuel og respekteret i trafikbilledet«.

Og jeg må medgive, at jeg hverken på landevej eller på Københavns fyldte cykelstier følte mig overset af mine medtrafikanter. Tværtimod. Aldrig har så mange drejet hovedet efter mig og givet mig et smil med på vejen. Selv har jeg aldrig grinet så meget på en cykeltur.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • 
    Folkemødet åbner. Statsminister Lars Løkke Rasmussen holder tale. Winni Grosbøll Borgmester. 
Christian Falsnæs performenskunstner får publikum sat i gang.

    Du lytter til Politiken

    14. juni: Kommer der snart en regering? Nååå nej... der er Folkemøde!
    14. juni: Kommer der snart en regering? Nååå nej... der er Folkemøde!

    Henter…

    Kristian Madsen og Amalie Kestler udpeger ugens vigtigste politiske begivenheder. Om regeringsdannelse og om Toga Vinstue. Og møder de politikere, som ellers burde bruge tiden på at danne en regering. Samt en der gik, og en der kom.

  • Du lytter til Politiken

    13. juni: Folkemøde - Hey, Danmark? Vi skal lige ha' en snak...
    13. juni: Folkemøde - Hey, Danmark? Vi skal lige ha' en snak...

    Henter…

    I dag begynder fire dage med Folkemøde på Bornholm - uden den slags debatter, der normalt vækker de store følelser. På Folkemødet diskuterer man De Store Ting. Alt det, som det organiserede Danmark synes er væsentligt at snakke om. Men hvad er dét så?

  • 15.000 mennesker er ansat til at gennemse det indhold, som Facebook vil skåne sine brugere for – videoer af mord, henrettelser eller mishandling af børn. Men hvem er de mennesker, der hver dag renser ud i internettets allermørkeste sider? Politiken har fulgt to af dem. ​

Forsiden