Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

MERE? Banedanmark oplyser, at andelen af aflyste tog over Vestfyn i maj har været knap fem procent større end sidste år. Og sporarbejdet på Fyn fortsætter helt frem til 9. august, hvilket kan betyde flere forsinkelser.
Foto: JOACHIM ADRIAN

MERE? Banedanmark oplyser, at andelen af aflyste tog over Vestfyn i maj har været knap fem procent større end sidste år. Og sporarbejdet på Fyn fortsætter helt frem til 9. august, hvilket kan betyde flere forsinkelser.

Din transport
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

DSB overvældes af rejsegarantisager over sporarbejde

10.000 har klaget over forsinkelser efter sporarbejdet på Fyn.

Din transport
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

DSB har måttet ansætte seks nye medarbejdere for at nå til bunds i et ekstraordinært stort antal klager.

For på kort tid har antallet af klager vokset sig ekstraordinært stort efter adskillige dage med togforsinkelser på Fyn i maj, som Banedanmark - og ikke DSB - var ansvarlig for.

»De her 10.000 sager er et usædvanligt højt antal. Normalt har vi et par hundrede sager, som vi løbende behandler. Så det, at vi har 10.000 sager, vidner om, at det er noget helt særligt, det der foregår på Vestfyn«, siger trafikinformationschef hos DSB Tony Bispeskov.

De mange sager på DSB's skriveborde er såkaldte rejsegarantisager, hvor passagerer, der er blevet forsinket en halv time eller mere, kan kræve erstatning i form af en ny billet eller penge retur.

LÆS ARTIKEL

DSB har endnu ikke overblik over, hvor meget de skal udbetale i erstatning, men Tony Bispeskov regner med, »at langt de fleste« får kompensation.

Han håber snart, klagestormen stilner af, men understreger, at det er op til Banedanmark, der står for vedligeholdelsen af jernbanen i Danmark.

»Jeg ville godt nok være glad for at kunne sige: Nu er det slut med det. Men det er en ren Banedanmark-sag, så det har vi ingen indflydelse på«, siger Tony Bispeskov.

Banedanmark oplyser, at andelen af aflyste tog over Vestfyn i maj har været knap fem procent større end sidste år. Og sporarbejdet på Fyn fortsætter helt frem til 9. august, hvilket kan betyde flere forsinkelser.

Varslede forsinkelser giver ingen kompensation

Det er dog ikke det samme som flere klager. For hvis DSB bliver opmærksom på forsinkelserne i tide, er der ingen kompensation at hente.

»Hvis forsinkelser og toge er varslet i god tid, så kan man ikke få kompensation, og det er så gældende for rigtig mange rejser«, siger Asta Ostrowski, transportpolitisk medarbejder hos Forbrugerrådet Tænk.

Hun forudser, at forsinkelser kommer til at fylde langt mere i de kommende år, når jernbanen blandt andet skal elektrificeres og signalerne ændres.

Torsdag var den da også gal igen, da DSB endnu engang har været nødt til at aflyse tog akut på grund af Banedanmarks sporarbejde på Vestfyn.

Der er nu indsat togbusser på strækningen, hvilket kan betyde endnu flere forsinkelser, som DSB skal kompensere.

ritzau

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden