Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Transport. Mange danskere vælger at tage toget, når de skal krydse landet, men et pristjek viser, at man kan spare flere hundrede kroner pr. billet, hvis man vælger bussen i stedet.
Foto: PER FOLKVER

Transport. Mange danskere vælger at tage toget, når de skal krydse landet, men et pristjek viser, at man kan spare flere hundrede kroner pr. billet, hvis man vælger bussen i stedet.

Din transport
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Pristjek: Derfor er bussen til Jylland langt billigere end toget

Til en tredjedel af togturens pris byder busturen til Jylland på både kaffe og wifi.

Din transport
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Sommeren er over os, i hvert fald ifølge kalenderen, og det betyder for mange danskeres vedkommende ferie. Mens nogle vælger flyrejser sydpå, vælger andre at blive inden for landets grænser og besøge familiemedlemmer eller tage i sommerhus i det jyske, fynske eller sjællandske.

Hvis du er i sidstnævnte kategori, bør du overveje, hvordan du kommer frem. For selvom en togrejse med masser af benplads umiddelbart kan lyde mest komfortabelt, kan du i nogle tilfælde spare flere hundrede kroner ved at tage bussen i stedet. Det viser et pristjek, som Politiken har foretaget.

En standardbillet med bus fra København til Aalborg koster eksempelvis 360 kroner på en fredag, og hvis man er hurtigt ude, kan man endda få billetten for kun 100 kroner. Til sammenligning koster samme rejse 431 kroner med DSB. Og det er på trods af, at rejsetiden er nogenlunde den samme, og at der på busturen både er inkluderet pladsreservation, gratis kaffe og wifi.

Hvis man rejser med S-tog eller tog af typen IC3, IC4 eller IR4 vil der også være gratis wifi tilgængeligt på togrejserne, ligesom det vil være muligt at bestille Orange-billetter, hvis man er ude i god tid. DSB's orange-billetter kan købes fra 149 kroner for en rejse mellem eksempelvis København og Aarhus, men det var ikke muligt at finde rejser med Orange-billetter med afgang på fredag, da pristjekket blev udført.

»Busserne kan nøjes med at skumme fløden«

Ifølge trafikforsker og ekstern lektor ved Aalborg Universitet Niels Melchior er denne prisforskel på tog- og busrejser dog ikke så mærkelig. Det skyldes blandt andet DSB's »transportforpligtelse«, mener han.

»DSB er forpligtet til også at køre på tidspunkter, hvor der ikke er ret mange passagerer, mens busserne ofte kun kører, når de kan fyldes mere eller mindre op«, forklarer Niels Melchior og uddyber:

»Det går ud over alle passagerer, at togene bliver nødt til at køre så ofte, for der skal hentes økonomi ind til at dække alle turene. Busserne kan nøjes med at skumme fløden. De har ingen grund til at køre mandag aften, hvis der ikke er nogen passagerer«, siger han.

Det er dermed muligt, at DSB ville kunne køre billigere, hvis togene kunne nøjes med at køre i myldretiden.

Omkostningerne er større med toget

Trafikforsker Niels Melchior mener dog ikke, at den såkaldte transportforpligtelse er den eneste årsag til, at det er så meget billigere at tage bussen end toget til de danske storbyer. Det handler også om, at togene er betydeligt dyrere i drift.

»Hvis du skal drive en busrute, har du kun udgiften til en chauffør og til en bus. Ved et kompliceret togsystem som DSB er der meget andet personale tilknyttet end selve chaufføren, og der er en masse udgifter, der er knyttet til det«, siger han og tilføjer, at togmateriellets værdi også spiller ind.

»Der er meget større omkostninger til ikke alene personale, men også til togmateriellet, som er meget dyrere end busmateriale. Så svaret på, hvorfor det er så meget dyrere at tage toget end bussen, ville jeg mene, er, at der simpelthen er større omkostninger forbundet med at bruge tog end bus«, afslutter han.

Priser og rejsetid varierer

Pristjekket er foretaget ved at søge på rejser for en enkeltbillet til en voksen med afgang fredag 24. juli. For alle busafgangene med Abildskou gælder det, at det er muligt at komme af sted for mellem 100 og 250 kroner med selskabets Grønne, Røde og Blå billetter. De kan købes online eller via en applikation, og det foregår efter først-til-mølle princippet. Når der ikke er flere grønne, røde og blå billetter tilbage, er det standardbilletterne, der gælder. Det er prisen for standardbilletterne, der er angivet i grafikken.

LÆS OGSÅ

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Rejsetiden varierer desuden i forhold til grafikken, da der i øjeblikket er sporarbejde mellem Lunderskov og Sønderborg. Det betyder, at alle tog på den strejkning er erstattet med togbusser, hvilket forlænger rejsetiden på turen fra København til Sønderborg.

Der er ligeledes sporarbejde mellem Nyborg og Odense og igen mellem Odense og Fredericia, hvilket forlænger rejsetiden mellem København, Odense, Aarhus og Aalborg. Sporarbejdet forventes at slutte 9. og 10. august.

Politiken har også tjekket, hvor meget det koster at flyve til Jylland og Fyn. Pristjekket viser, at det på trods af en forskel i rejsetiden på over fire timer kun er en lille smule dyrere at flyve til Aalborg end at tage toget.

Turen med tog koster 431 kroner, mens den med fly koster 448 kroner. Her skal man dog blandt andet medregne en time i lufthavnen før afgang, samt ventetid på bagage efter landing. Den reelle rejsetid vil således være noget længere end angivet i grafikken.

Prismæssigt kan det dog ikke betale sig at tage turen fra København til hverken Aarhus eller Sønderborg med fly, og det har ikke været muligt at finde flyafgange fra København til hverken Esbjerg eller Odense.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • 
    Folkemødet åbner. Statsminister Lars Løkke Rasmussen holder tale. Winni Grosbøll Borgmester. 
Christian Falsnæs performenskunstner får publikum sat i gang.

    Du lytter til Politiken

    14. juni: Kommer der snart en regering? Nååå nej... der er Folkemøde!
    14. juni: Kommer der snart en regering? Nååå nej... der er Folkemøde!

    Henter…

    Kristian Madsen og Amalie Kestler udpeger ugens vigtigste politiske begivenheder. Om regeringsdannelse og om Toga Vinstue. Og møder de politikere, som ellers burde bruge tiden på at danne en regering. Samt en der gik, og en der kom.

  • Du lytter til Politiken

    13. juni: Folkemøde - Hey, Danmark? Vi skal lige ha' en snak...
    13. juni: Folkemøde - Hey, Danmark? Vi skal lige ha' en snak...

    Henter…

    I dag begynder fire dage med Folkemøde på Bornholm - uden den slags debatter, der normalt vækker de store følelser. På Folkemødet diskuterer man De Store Ting. Alt det, som det organiserede Danmark synes er væsentligt at snakke om. Men hvad er dét så?

Forsiden