Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Ro. Danni Paulsen nyder roen i bussen, hvor folk taler lavmælt sammen og der ikke er de mange stop, som toget har. Samtidig kan han spare 200-300 kr. hver vej mellem Aarhus og København.
Foto: Marie Hald (arkiv)

Ro. Danni Paulsen nyder roen i bussen, hvor folk taler lavmælt sammen og der ikke er de mange stop, som toget har. Samtidig kan han spare 200-300 kr. hver vej mellem Aarhus og København.

Din transport
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

»Forrykt« lov forbyder busser på korte lavprisruter

Venstres trafikordfører vil have regel lavet om.

Din transport
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Når lavprisbusselskabet Rød Billets bus fra København ankommer til Aarhus og skal videre mod Aalborg, må den ikke tage nye passagerer med.

Loven siger nemlig, at en fjernbusoperatør som Rød Billet skal køre gennem tre trafikselskabers områder for at tage passagerer med fra A til B. Og en busrejse fra Aarhus til Aalborg er en tur fra Midttrafiks område til Nordjyllands Trafikselskabs område og dermed ikke nok. Det betyder, at det statsejede DSB reelt har monopol på de fleste korte strækninger i landet.

Det er til stor frustration for Rød Billet, der ifølge direktør Thomas Hintze vil kunne tilbyde samme rejse for 100 kroner. Med DSB koster turen i dag det dobbelte – og det er uden garanti for at komme til at sidde ned.

LÆS ARTIKEL

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra transportminister Hans Christian Schmidt (V), som er på ferie. Men Venstres trafikordfører, Kristian Pihl Lorentzen, siger til Politiken, at »det støder mit liberale hjerte, at reglerne er så firkantede«.

Tiden er inde til lovændring

Kristian Pihl Lorentzen vil derfor opfordre transportministeren til at drøfte med de andre partier, om »der er mulighed for at bløde reglerne op«.

»Tiden er inde til at se på reglerne. Ikke kun på den ene strækning, men i hele landet. Jeg har ikke den færdige løsning, men jeg synes, at reglerne i dag er for firkantede«, siger Kristian Pihl Lorentzen.

Risikerer vi, at DSB bliver udsat for så hård konkurrence, at det bare bliver dyrere for skatteyderne at opretholde en togstrækning mellem eksempelvis Aarhus og Aalborg?

»Jeg tror ikke, omfanget er så stort; det er ikke noget, DSB vil mærke synderligt meget i deres regnskab. Det overlever de nok. Desuden kan vi vælge at se verden fra DSB’s vindue, men vi kan også vælge at se det fra passagerernes og gøre det billigt og lettest muligt for dem«, siger Venstres trafikordfører. Han tilføjer, at Venstre vil arbejde for at privatisere DSB.

Jeg er helt med på at bryde DSB’s monopol

»Det er ikke noget, man gør over night. Men jeg er helt med på at bryde DSB’s monopol. For det er gået for vidt. Vi skal have mere konkurrence, mere nytænkning. Første skridt er at gøre DSB til et aktieselskab, men det er en lang proces og ikke realistisk i denne regeringsperiode«, siger Kristian Pihl Lorentzen.

Meldingen får opbakning hos Liberal Alliance, der gerne ser DSB privatiseret.

Ingen jubel hos Rød Billet

»Når Rød Billet ikke må køre folk mellem Aarhus og Aalborg, tvinger det statsstøttede monopol passagerer til at betale mere for billetten, end de egentlig behøver. Det er helt forrykt! Og det er et godt eksempel på, hvorfor vi gerne vil privatisere DSB«, siger Christina Egelund, der er udviklings- og iværksætterordfører for Liberal Alliance.

»Det er et eksempel på, at konkurrence virker til forbrugernes fordel, hvis man ellers har lov til at have et marked med fri konkurrence«.

Også Transportministeriet er bevidste om, at reglerne i dag er til gene for busselskaberne. »Transport- og Bygningsministeriet er i samarbejde med Trafikstyrelsen p.t. i gang med at undersøge mulighederne for at liberalisere reglerne for fjernbuskørsel. Begrundelsen herfor er, at der, som sagen med Rød Billet indikerer, muligvis eksisterer et uudnyttet marked for fjernbusruter«, skriver ministeriet i et svar til Politiken.

Men det vækker ikke meget glæde hos Thomas Hintze, der er direktør for Rød Billet. Han har nemlig hørt den slags løfter før: »Den forrige regering sagde også, at den ville ændre reglerne. Men efter fire år var det ikke sket noget. Hver dag håber jeg på det, men jeg tvivler«.

I marts blev regeringen, SF og Enhedslisten enige om en tiårig aftale for DSB. Her blev det besluttet at bruge 41,4 milliarder kroner på blandt andet flere lyntog mellem København og Aarhus.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden