Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

OPRYDNING. Der har været strækninger med uforståeligt store prisforskelle mellem rejsekort og enkeltbilletter. Det vil vi forsøge at mindske, hvilket forhåbentlig kan bidrage til mere overskuelighed, lyder det fra DSB.
Foto: Martin Lehmann

OPRYDNING. Der har været strækninger med uforståeligt store prisforskelle mellem rejsekort og enkeltbilletter. Det vil vi forsøge at mindske, hvilket forhåbentlig kan bidrage til mere overskuelighed, lyder det fra DSB.

Din transport
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

DSB drejer igen på prisknappen

Det bliver dyrere over hele linjen, og det starter på søndag.

Din transport
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Søndag den 17. januar bliver priserne for billetter og kort justeret på togrejser i Danmark. Den gennemsnitlige takstændring bliver på 2,4 procent, og det gælder for rejser både med Arriva og DSB.

Men bag den gennemsnitlige prisstigning gemmer sig enkelte detaljer. En af dem er, at pendlerkort bliver dyrere - og at prisen på pendlerkort stiger mere end prisen på enkeltbilletter og rejser med Rejsekortet. For pendlerkort stiger priserne fra på søndag i gennemsnit med 4,9 procent.

»Priserne på pendlerkort har i en årrække været undtaget, men de seneste år har det været nødvendigt at justere priserne på pendlerkort. Men det er stadig et godt alternativ til eksempelvis kontantbilletter, hvor kunderne sparer mellem 50 og 70 procent om måneden«, siger Aske Wieth-Knudsen, der er chef for forretningsudvikling i DSB.

LÆS ARTIKEL

Enkeltbilletter kan dog også umiddelbart virke eklatant dyre, så det er ikke svært at opvise en klækkelig rabat ved køb af rejserne med mængderabat.

Men det kan betale sig at se sig godt for, når man køber billet med DSB og i det hele taget undgå kontantbilletter. Rejser man for eksempel fra København til Farum på en kontantbillet, må man slippe 72 kroner.

Køber man billetten på et mobilklippekort via sin smartphone, koster den 45 kroner. På Rejsekortet er der en tredje pris, nemlig 36 kroner. Bare ikke på de mindst trafikerede timer på dagen, for da koster rejsen 26,20 kroner. Og endelig kan man købe et månedskort - eller pendlerkort, som det kaldes - og få ubegrænsede antal rejser inden for en måned for 940 kroner. Og det er her, DSB udregner rabatten i forhold til kontantbilletterne og ikke i forhold til Rejsekortet for eksempel.

Men også priserne på rejser købt med Rejsekortet justeres på nogle strækninger.

»Der har været strækninger med uforståeligt store prisforskelle mellem rejsekort og enkeltbilletter. Det vil vi forsøge at mindske, hvilket forhåbentlig kan bidrage til mere overskuelighed«, siger Aske Wieth-Knudsen.

For Rejsekort bliver der generelt tale om en takststigning på 3 procent. Justeringerne af taksterne skal bidrage til at gøre det mere forståeligt for de kunder, der ønsker at erstatte kontantbilletter med rejsekort.

Desuden sker der en gennemsnitlig stigning på 1,7 procent for kontantbilletter og 10-tursklippekort.

På DSB Pendlerkort ydes mellem ca. 50 procent og ca. 70 procent rabat i forhold til enkeltbilletten ved 40 rejser.

Læs mere:

Annonce

Annonce

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden