SIKKERT. En gennemgang af ulykker i de aktuelle kryds i forsøgsperioden viser, at politiet ikke har registreret ulykker, som kan have relation til ændringen. Klik på link i artiklen til kort over alle forsøgskryds.

SIKKERT. En gennemgang af ulykker i de aktuelle kryds i forsøgsperioden viser, at politiet ikke har registreret ulykker, som kan have relation til ændringen. Klik på link i artiklen til kort over alle forsøgskryds.

Din transport

Det er ufarligt at lade cyklister svinge til højre for rødt i udvalgte kryds

Forsøg fra 33 lyskryds gav ikke flere ulykker, konkluderer Vejdirektoratet.

Din transport

Cyklister kan se frem til et lidt lettere liv. I en netop offentliggjort rapport anbefaler Vejdirektoratets Trafiksikkerhedsafdeling, at en forsøgsskiltning, som tillader cyklister at svinge til høre for rødt i udvalgte lyskryds, gøres permanent.

Det sker efter at have gennemført og evalueret forsøg i 33 lyskryds forskellige steder i Danmark i perioden 2013-2015. Særlige observatører har holdt øje med trafikken i udvalgte kryds, konflikter mellem trafikanter er systematisk blevet registreret, og politiregistrerede ulykker er blevet analyseret i alle kryds.

LÆS ARTIKEL

Konklusion: Der er ikke sket en stigning i antallet af konflikter eller ulykker i de omtalte lyskryds, selv om antallet af cyklister, der svinger til højre for rødt lys, er steget med op til 30 procent i de cirka to år, forsøget har stået på.

»Cyklister har ligesom andre trafikanter brug for at komme hurtigt frem. Med muligheden for højresving for rødt i udvalgte lyskryds kan vi på en nem måde give cyklisterne mulighed for at fortsætte kørslen, hvis der er fri bane«, siger transport- og bygningsminister Hans Christian Schmidt (V) i en pressemeddelelse.

LINK.Kort over alle kryds med tilladt højresving for cyklister

Forsøgene blev sat i gang af daværende transportminister Pia Olsen Dyhr som et led i bestræbelserne på at få flere danskere til at bruge cyklen som dagligt transportmiddel.

Frihed under ansvar

Muligheden for at svinge til høre for rødt lægger ekstra ansvar på cyklisterne (se faktaboks).

»Det er vigtigt, at de tager hensyn. De skal vente med at køre, til der er fri bane, så de ikke kører ind i fodgængere eller de cyklister, der kører gennem krydset for grønt«, siger Marianne Foldberg Steffensen, der er afdelingsleder for trafiksikkerhed i Vejdirektoratet.

En gennemgang af ulykker i de aktuelle kryds i forsøgsperioden viser, at politiet ikke har registreret ulykker, som kan have relation til ændringen.

Åbner for tilladelse flere steder

Vejdirektoratet har udvalgt de mest oplagte kryds på statsvejene, så der kommer næppe ret mange flere til her end de 33 forsøgskryds, der allerede er testet og udstyret med skilte, der viser, at cyklister må svinge til højre for rødt lys. Men muligheden åbnes mange andre steder.

VIDEO:Se hvordan du skal svinge til højre

Kommunerne tager stilling til, hvilke kryds på kommuneveje, der kan blive tale om. I alle tilfælde skal beslutningen godkendes af politiet. En række kriterier skal opfyldes, blandt andet skal cykelstien være bred nok, både have ligeud- samt højresvingsbane, og der bør ikke være for mange fodgængere.

Roskilde kommune har siden 2012 lavet flere forsøg med gode erfaringer, og Københavns kommune iværksatte midt i marts et forsøg, der giver cyklister lov til at svinge ved rødt lys, når de skal fra Lygten til højre ad Tagensvej, fra Øster Farimagsgade til høre ad Sølvgade og fra Enghavevej til højre ad Ingerslevsgade. Forsøget løber året ud.

7 ud af 10 gør det alligevel

Men koldt vand i blodet derude! Trafikmyndighedernes grønne lys for at svinge til højre for rødt lys er langt fra at blive en generel trafikregel, selv om mange tilsyneladende tror, det allerede er tilfældet.

Trænede observatører holdt som led i forsøget øje med trafikken i udvalgte kryds før og efter ændringen. De påviste som nævnt ikke flere konflikter eller ulykker, men masser af cyklister – mellem 63 og 78 procent – svingede til høre for rødt, da det ikke var tilladt.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden