Trafik. 14 procent af danskerne har flippet fingeren eller kastet andre negative håndtegn efter deres medtrafikanter. (Arkiv)
Foto: Linda Johansen

Trafik. 14 procent af danskerne har flippet fingeren eller kastet andre negative håndtegn efter deres medtrafikanter. (Arkiv)

Din transport

Hver anden føler sig overfuset i trafikken

Ny undersøgelse viser, at danskerne er aggressive i trafikken. Det øger risikoen for ulykker.

Din transport

Halvdelen af danskerne har oplevet at blive verbalt overfaldet i trafikken.

Det viser en ny undersøgelse, som TNS Gallup har foretaget for Gjensidige Forsikring.

Det er omkostningsfrit at give en fuckfinger eller råbe grimt, når man sidder i bilen

Ifølge et forskningsprojekt udgivet i det amerikanske videnskabelige tidsskrift PNAS, kan vredesudbrud i trafikken ligefrem mangedoble risikoen for ulykker.

Således var 90 procent af de trafikuheld, den amerikanske undersøgelse har kigget på, sket som følge af det, de kalder chauffør-relaterede faktorer.

Kim Rud-Petersen, der er koncerndirektør i Gjensidige Forsikring i Danmark og Sverige, mener, at undersøgelserne sætter fornyet fokus på nogle vigtige problemstillinger.

»Vi har længe vidst, at uopmærksomhed, spiritus og træthed har været blandt de primære årsager til trafikuheld. At ny forskning viser, at vredesudbrud skal regnes med i dette, understreger blot, hvor vigtigt det er, at vi viser mere hensyn til hinanden i trafikken«.

Vi gør det også selv

Mens hver anden har oplevet at blive verbalt angrebet svarer 37 procent, at de også selv har råbt af andre.

14 procent siger, at de har sendt negative håndtegn, og 11 procent har bremset hårdt op, når de har følt, at nogen har kørt for tæt på dem.

Ifølge Det Kriminalpræventide Råd er der et par hyppige årsager til, at folk bliver aggressive i trafikken.

Det sker blandt andet, når andre kører for langsomt, holder for længe, når det er blevet grønt, er for længe om at parkere eller ikke overholder deres vigepligt.

Lunten er kortere

Kirsten Ott Moos er psykolog og arbejder med konfliktløsning og stresshåndtering.

Hun tror den aggresive adfærd i trafikken oftest kommer i myldretiden.

»Hvis man hænger i en klokkestreng, skal skynde sig hjem og kan se, at det hele skrider, kan det være svært at håndtere sin frustration«, forklarer hun.

Generelt oplever hun et større pres fra arbejdsmarkedet, og det gør, at »folks lunter bliver kortere«.

TEST DIG SELV:

At det særligt kommer til udtryk i trafikken kan have noget med den fysiske situation at gøre.

»I en bil er der en afstand til den, man overfuser. Man kommer ikke i direkte dialog med folk. Det er omkostningsfrit at give en fuckfinger eller råbe grimt, når man sidder i bilen«, siger Kirsten Ott Moos.

Hun forklarer, at det står i kontrast til at råbte af andre på en cafe.

»Så kan du jo risikere at komme i fysisk kontakt med dem, du siger noget til«.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Michelin-stjerner – fisefornemt snobberi eller brugbar guide?
    Hør podcast: Michelin-stjerner – fisefornemt snobberi eller brugbar guide?

    Henter…

    I aftes udkom årets store madbibel - Michelin-guiden 2019. Michelin har været den højeste kulinariske smagsdommer i en tid, hvor madkultur er blevet en international megatrend, og kokke er blevet rockstjerner. Men er stjernerne lige så vigtige pejlemærker, som de har været?

  • Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Klaus Riskær - Danmarks Donald Trump?
    Hør podcast: Klaus Riskær - Danmarks Donald Trump?

    Henter…

    Klaus Riskær - Danmarks Donald Trump? Klaus Riskær er tilbage på avisernes forsider. Han rejser sig altid igen, uanset om han går konkurs, bliver ekskluderet eller sat i fængsel. Og nu stiller han op til Folketinget. Men hvad driver ham? Og kan det passe, at han i dag er mere til klima og social retfærdighed end til utæmmet kapitalisme? Eller er han – som nogle mener – det danske svar på Donald Trump?

  • 
    A male giant panda from China named Cai Tao eat eats a stick at Taman Safari Indonesia zoo in Bogor, West Java, Wednesday, Nov 1, 2017. Giant pandas Cai Tao and Hu Chun arrived Indonesia last month as part of China's "Panda diplomacy." (AP Photo/Achmad Ibrahim)

    Et kongerige for to pandaer? Kun Kinas allerbedste venner får lov at lease et par af de sjældne pandabjørne, sagde den kinesiske præsident Xi Jinping, da han lovede Danmark et par. Kina har flere gange brugt de sjældne dyr som en brik i deres udenrigspolitik. Men hvad har Danmark givet køb på, for at blive en af Kinas allerbedste venner? At tale om Tibet?

Forsiden

Annonce