Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

DSB fortæller, at en plakatkampagne på stationerne, samt nye billetter udstyret med information om muligheden for godtgørelse har hjulpet forsinkede kunder til at få økonomisk kompensation.
Foto: Thomas Borberg

DSB fortæller, at en plakatkampagne på stationerne, samt nye billetter udstyret med information om muligheden for godtgørelse har hjulpet forsinkede kunder til at få økonomisk kompensation.

Din transport
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Forsinkede passagerer får flere millioner tilbage

Rejsende er blevet bedre til at kræve erstatning fra DSB for forsinkelser.

Din transport
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

De togrejsende er blevet bedre til at kræve penge retur, når deres rejse er forsinket mere end en halv time, skriver metroxpress.

DSB betalte sidste år 9,4 millioner kroner i godtgørelse til passagerer i modsætning til året før, hvor beløbet var på knap seks millioner - milevidt fra de mellem 12 og 40 millioner kroner, som togselskabet forventede at bruge om året, da rejsetidsgarantien blev indført i 2006.

I efteråret blev togselskaberne skældt ud for ikke at informere godt nok om rejsetidsgarantien. Nu viser en undersøgelse fra Passagerpulsen hos Forbrugerrådet Tænk, at DSB blandt andre har lyttet til kritikken ved at skilte bedre på stationerne, og det glæder Passagerpulsens afdelingsleder, Lone Fruerskov Andersen. Der er dog skår i glæden.

LÆS ARTIKEL

»Det er vores opfattelse, at man også skal have information om rejsetidsgaranti i forbindelse med billetkøb på hjemmesider eller gennem en app. Billetsalg sker i stigende grad elektronisk, og derfor er det ærgerligt, at man ikke specifikt får at vide, at der er nogle regler om rejsetidsgaranti der. Det er ikke godt nok bare at lave en henvisning til en hjemmeside,« siger hun til metroxpress.

Chef for forretningsudvikling hos DSB Aske Wieth-Knudsen fortæller, at en plakatkampagne på stationerne, opdaterede ordensregler på stationer og i tog samt nye billetter udstyret med information om muligheden for godtgørelse har hjulpet forsinkede kunder til at få økonomisk kompensation.

»Vi vil helst køre tog til tiden, men vi lægger også meget vægt på, at når det ikke sker, så får kunderne et plaster på såret. Vi forsøger ikke at skjule den mulighed,« siger han til metroxpress.

ritzau

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden