Foto: BORBERG THOMAS
Din transport

3 ud af 10 helt nye elcykler gik i stykker, da Forbrugerrådet Tænk testkørte dem

Hver tredje elcykel rammes af alvorlige fejl og mangler inden for de første to år, viser Forbrugerrådet Tænks undersøgelse blandt elcyklister.

Din transport

Medvind uanset vindretning gør elcykler mere og mere populære. På trods af priser på 10-20.000 kroner var hver 10. solgte cykel herhjemme sidste år udstyret med eldrevet hjælpemotor.

Men netop elektronikken viser sig at være en kæp i hjulet på cykelstiernes hurtigste jernheste.

Hver tredje elcyklist oplever nemlig alvorlige fejl og mangler på cyklerne, og hele tre ud af fire fejl opstår inden for cyklens første to leveår. Det viser en undersøgelse foretaget fra Forbrugerrådet Tænk, som har spurgt 744 danskere, som enten har eller har haft en elcykel.

Fejlene opstår typisk på elcyklernes mest vitale dele, motoren og batteriet, som derfor skal til reparation eller skiftes ud kort tid efter anskaffelsen. Samlet set har 60 procent af dem, hvis cykel er gået i stykker, angivet, at batteri og motor på et tidspunkt har været i stykker.

»Det er ikke underligt, at cykler går i stykker, men andelen af problemer med de dele, der vedrører elmotoren, er overraskende høj. I forhold til almindelige cykler kan vi se, at risikoen for, at cyklen går i stykker, stiger på grund af elektronikken«, siger Thorben Bayer, der projektleder i Forbrugerrådet Tænk, i Forbrugerrådet Tænks eget blad, som udkommer i dag.

Nye cykler gik i stykker under test

I forbindelse med brugerundersøgelsen har Forbrugerrådet Tænk også selv kvalitetstestet en række populære elcykler.

Resultatet af testen er først klar til juli, men allerede under testkørslen af cyklerne opstod et overraskende delresultat: Hele 3 ud af 10 helt nye cykler gik i stykker.

På en el-cykel til 16.000 kroner gik kontrolenheden til batteriet i stykker efter få hundrede meters kørsel. En anden cykel havde store problemer med løse ledninger, som ikke var forbundet ordentligt til batteriet. På den tredje cykel var gearet defekt.

»Når man betaler mange tusind kroner for en cykel, er det overraskende, at kvaliteten i mange tilfælde er så lav. Det burde være bedre«, siger Mikkel William Nielsen, som er projektleder hos Forbrugerrådet Tænks afdeling for Test og Analyse, til Politiken.

Han anbefaler, at man parkerer cyklen under tag eller afmonterer batteriet og tager det med indenfor.

»Cykler er jo beregnet til udendørs brug, så de skal selvfølgelig kunne bruges i regnvejr. Men det er en god ide at tage batteriet med ind, for det første fordi det kan blive ødelagt af vand, og for det andet kan batteriet gå i stykker, hvis cyklen vælter.  Især hvis man har købt en elcykel til under 10.000 kroner, ser vi en større risiko for, at batteriet går i stykker. I øvrigt koster batterierne flere tusind kroner og kan jo blive stjålet,« fortæller Mikkel William Nielsen.

Elcykler er populære på trods af fejl

På trods af de mange fejl og mangler er langt de fleste elcyklister glade for deres cykler - så længe batteriet fungerer, viser Forbrugerrådets brugerundersøgelse.

Over 90 procent af de adspurgte mener, at cyklens brugervenlighed er god, det er nemt at benytte cyklens kontrolpanel og justere hastigheden.

Jo dyrere cyklen har været at anskaffe, jo mere tilfreds er brugeren med sin cykel, viser undersøgelsen. Det frikender dog ikke de dyreste cykler, som også har problemer med blandt andet batterierne.

Hver fjerde elcyklist vurderer, at batteriet på deres cykel er middelmådigt, dårligt eller endda meget dårligt.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden