0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Husk at skifte på Østerport: Svenske Skånetrafiken overtager togdrift over Øresund

Transportministeren underskriver fredag en aftale, der fjerner togtrafik over Øresund fra DSB.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Finn Frandsen
Foto: Finn Frandsen
Din transport
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
Din transport
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Om få år skal passagerer, der vil tage fra Helsingør over Øresund og til en station i Sverige, huske at hoppe af på Østerport Station og skifte tog. I dag kan passagererne blive siddende i det samme tog hele vejen.

Togskiftet er en konsekvens af en aftale, der adskiller Kystbanen og Øresundstrafikken, som transportminister Ole Birk Olesen (LA) underskriver fredag i Malmø. Det skriver Transport- Bygnings- og Boligministeriet i en pressemeddelelse.

Med aftalen overtager svenske Skånetrafiken ansvaret for togtrafik mellem Østerport og Sverige, som ellers har været kørt i fællesskab mellem DSB og Skånetrafiken.

Det skal sikre flere tog til tiden, at Kystbanen ikke længere skal hænge sammen med svenske fjerntog til Göteborg, Kalmar og Karlskrona.

»En adskillelse af Kystbanen og Øresundstrafikken vil forbedre mulighederne for en mere punktlig togbetjening på Kystbanen, da driften ikke længere vil være påvirket af forsinkelser langt oppe i Sverige«, siger transportministeren i meddelelsen.

I første omgang betyder aftalen, at der fra 2021 vil køre lidt flere tog over Øresund med en ekstra afgang per time i myldretiden.

Skånetrafiken vil i løbet af 2018 gennemføre et udbud af togbetjeningen på strækningen.

» Regeringen har, siden vi tiltrådte, haft som en klar ambition, at vi vil øge brugen af udbud i jernbanetrafikken, og nu leverer vi endnu et vigtigt skridt i den retning«, siger Ole Birk Olesen.

Ifølge ministeriet forventes Skånetrafiken at begynde togdriften på strækningen København-Malmø i december 2022.

DSB har ikke ønsket at kommentere aftalen.

Den er en konsekvens af ”Aftale om Fremtidens Togtrafik i Hovedstadsområdet” fra december 2017 mellem regeringen, Dansk Folkeparti og De Radikale.

ritzau

Annonce

Læs mere