Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Foto: Jens Dresling

Din transport
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Nu kan det være slut med strejkeramte S-tog: DSB enige med lokoførere om arbejdstid i ny overenskomst

En del af konflikten mellem DSB og lokomotivførerne er blevet forhandlet på plads, oplyser DSB.

Din transport
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

DSB og Dansk Jernbaneforbund er nået et skridt videre i den strid, som gennem november har ført til fire arbejdsnedlæggelser og forstyrret togdrift.

Parterne har således opnået enighed om en aftale om arbejdstiden for lokomotivførerne på S-togsnettet. Det oplyser DSB i en pressemeddelelse.

Aftalen bliver dog først underskrevet, når en række øvrige lokalaftaler er forhandlet på plads mellem DSB og Dansk Jernbaneforbund. Dermed udestår der yderligere forhandlinger.

»Forhandlingerne har været ført i en konstruktiv og god tone. Det et meget tilfredsstillende, at vi i fællesskab har fået arbejdstiden for lokomotivførerne i S-tog på plads«, siger Flemming Jensen, administrerende direktør i DSB, i en pressemeddelelse.

Tusinder af passagerer har været ramt af aflyste tog

Uenigheden mellem parterne hænger sammen med, at DSB tidligere i år meldte sig ind i den private arbejdsgiverorganisation Dansk Industri.

Derfor skulle de ansatte ud af den statslige overenskomster og over på en privat overenskomst. I den forbindelse skal en række lokalaftaler forhandles på plads.

Det har ført til en strid, hvor lokomotiv- og togførerne nedlagde arbejdet fire gange i november.

Arbejdsretten har afgjort, at det har været i strid med deres overenskomst, og de ansatte har derfor fået bøder.

Det har generet tusindvis af togpassagerer i hele landet - herunder S-togene i hovedstadsområdet.

Utilfredsheden er især gået på, hvor stor indflydelse de ansatte skal have på planlægningen af arbejdstiden.

DSB har ønsket at have langt mere styring end tidligere. Det har Dansk Jernbaneforbund kæmpet imod.

ritzau

Annonce

Annonce

Annonce

Podcasts

Forsiden