0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

H&M får kæmpebøde

H&M betaler bøde på 100.000 kr. for at ringe forbrugere op med Madonna-reklame.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
FONFARA MARIA
Foto: FONFARA MARIA
Forbrugersikkerhed
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Forbrugersikkerhed
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Tøjgiganten H&M har betalt en bøde på 100.000 kr., fordi H&M ringede forbrugere op på deres mobiltelefon og afspillede en reklame, der indeholdt et lydklip med sangeren Madonna.


I forbindelse med en større markedsføringskampagne for Madonnas tøjkollektion havde flere forbrugere sagt ja tak til, at H&M måtte sende dem yderligere information om kollektionen.

Men Forbrugerombudsmanden mener ikke, at man "sender" reklamer til forbrugerne, når man ringer dem op på deres telefon og afspiller en såkaldt voice message.

Uden forbrugers samtykke
Forbrugerombudsmanden har derfor fundet, at H&M ikke havde haft forbrugerens samtykke, og at de overtrådte markedsføringslovens § 6, stk. 1. Derfor politianmeldte Forbrugerombudsmanden selskabet i oktober 2007.

H&M har valgt at afslutte sagen og betale en bøde på 100.000 kr. Bøden er fastsat med udgangspunkt i den nye beregningsmodel for udmåling af bøder for spam, som Folketinget godkendte i forbindelse med ændringen af markedsføringsloven i 2005.

»Det glæder mig, at H&M har valgt at afslutte sagen med betaling af en bøde. Det er vigtigt for mig at have fået fastslået, at når man indhenter et samtykke fra forbrugerne til at markedsføre sig over for dem på en bestemt måde, medfører det ikke, at man så også kan gøre det på det på en anden«, udtaler forbrugerombudsmand Henrik Øe.

ritzau