Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
MADS NISSEN
Foto: MADS NISSEN

Kunderne blev lovet store besparelser på havemøblerne i Bilkaavisen. Men de før-priser, som avisen reklamerede med, var ikke reelle.

Forbrugersikkerhed
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Bilka fuskede med tilbudspriserne

Bilka reklamerede med falske før- og nu-priser på havemøbler og står nu til en bøde på 300.000 kroner.

Forbrugersikkerhed
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

En kvik forbruger, der lagde mærke til mærkeligt svingende priser på Bilkas havemøbler, ender nu med at koste kæden en bøde på 300.000 kroner.

Forbrugeren anmeldte til Forbrugerombudsmanden, at den førpris, som Bilka henviste til på havemøblerne, kun havde været gældende i kort periode før priserne blev sat ned igen. Prisen havde også været sat ned til den samme tilbudspris kort før den blev kørt som et nyt tilbud.

Forbrugerombudsmanden konkluderede ud fra bilkakundens informationer, at prisen var blevet sat op og ned igen indenfor kort tid. Hver gang med løfter om besparelser.

LÆS ARTIKEL

Den slags tilbud er vildledende og i strid med markedsføringslovens § 3, så Forbrugerombudsmanden bad Bilka om at få lov til at gennemgår kædens tilbudsaviser for både juni og juli måned. Gennemgangen viste problemer i forhold til 14 forskellige havemøbelsæt, og Bilka har nu erkendt samtlige forhold.

Bilka fik rabat på bøden Supermarkedets hjælpsomhed har betydet, at Forbrugerombudsmanden har stukket en lidt mindre bøde ud, end Bilka ellers ville have fået.

SE OGSÅ

Når Forbrugerombudsmanden fastlægger en bøde sker det ud fra, hvor mange penge butikken har brugt på den ulovlige markedsføring. Det betyder, at bøden passer til det antal personer de vildledende reklamer er nået ud til - og hvor meget butikken har tjent på det.

GUIDE

I denne sag har Forbrugerombudsmanden ud fra en samlet vurdering, herunder at Bilka har medvirket til sagens opklaring, indstillet til politiet, at Bilka får en bøde på kr. 300.000, og det har Bilka accepteret at betale.

Skrappe krav til før- og nu-priser

Når en butik lover dig, at priserne lige nu er sat ned, så du kan spare et beløb ved at købe nu, så skal før-prisen være reel. Det betyder, at før-prisen skal have været den gældende i en længere periode.

En butik må altså ikke bare sætte prisen på for eksempel havemøbler op i en uges tid, for så ugen efter at love dig dig store besparelser.

LÆS ARTIKEL

Hvis en pris har varieret over et stykke tid, må butikken bruge den laveste af de priser varen har kostet. I denne sag har der været tale om sammenligninger med før-priser, der kun havde været gældende i mellem 7 og 15 dage.

Forbrugerombudsmandens foreslår i sit udkast til retningslinjer for prismarkedsføring, at en før-pris skal have været gældende i mindst 6 uger. Ved dagligvarer eller sæsonvarer er der med retningslinjerne lagt op til, at førprisen mindst skal have været gældende i 4 uger.

Se Forbrugerombudsmandens udkast til retningslinier

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden