PRISMARKEDSFØRING. Fra den 1. marts bliver det sværere for butikker at snyde med varernes før- og nu-priser.
Foto: THEA GRAV ROSENBERG

PRISMARKEDSFØRING. Fra den 1. marts bliver det sværere for butikker at snyde med varernes før- og nu-priser.

Forbrugersikkerhed

Anmeld din butik for tilbudsfup

Forbrugerombudsmanden beder om hjælp til at afsløre prissnyd.

Forbrugersikkerhed

Forbrugerombudsmanden, der holder øje med, om butikker overholder reglerne om prismarkedsføring, efterlyser din hjælp.

Fra 1. marts træder nye regler i kraft, der betyder, at butikkerne skal have solgt en vare til normalprisen i seks uger – fire uger, hvis det er en dagligvare - før, de må reklamere med en tilbudspris.

Yderligere må butikken kun have en vare på tilbud i to uger, hvorefter den skal starte forfra med normalprisen.

Har brug for dokumentation Det skal forhindre, at butikkerne kan sætte prisen på en vare op, umiddelbart før den sættes på udsalg, så fortjenesten for forbrugeren syner af mere.

LÆS ARTIKEL

Men for at Forbrugerombudsmanden kan sætte ind over for de butikker, der ikke overholder de nye regler, har myndigheden brug for dokumentation fra forbrugerne.

»Hvis man som forbruger har noget dokumentation, der viser at den normalpris, som butikken sammenligner tilbudsprisen med ikke har været gældende i fire eller seks uger, hører vi meget gerne om det«, siger Eva Sjøgren, jurist hos Forbrugerombudsmanden.

LÆS ARTIKEL

Kan ende med politianmeldelse
Hun tilføjer:

LÆS ARTIKEL

»Vi har brug for noget dokumentation for, at reglerne bliver overtrådt. Så kigger vi på dokumentationen og ser, om der reelt er en overtrædelse. Er der det, kan vi tage sagen op overfor den erhvervsdrivende, og i sidste ende kan det ende med en politianmeldelse«.

På mandag vil der blive åbnet en særlig postkasse, som du kan skrive til, hvis du tager en butik i at snyde med før- og nu-priser. Du kan skrive til pristjek@fs.dk på Forbrugerombudsmandens hjemmeside

Tjek tilbudsavisen og behold kvittering

Dokumentationen kan for eksempel være en tidligere tilbudsavis eller en kvittering, som man har fra et køb af en vare.

LÆS ARTIKEL

Retningslinjerne er blevet til i samarbejde med Forbrugerrådet og en række erhvervsorganisationer, bl.a. Dansk Erhverv og DI Handel.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden