Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Peter Hove Olesen (arkiv)
Foto: Peter Hove Olesen (arkiv)

Fiasko. Flere end 5.000 københavnere har siden 2009 fået monteret en gratis chip på deres cykler. Men kun to stjåle jernheste er blevet fundet af den grund.

Forbrugersikkerhed
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Københavns Kommune har brugt 3,2 millioner på at finde to stjålne cykler

Kommunen dropper nu sit prestigeprojekt med cykelchips, der skal spore stjålne cykler.

Forbrugersikkerhed
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Ud af de 18.000 cykler, der årligt stjæles i København, fik cykelchippen kun to stjålne cykler tilbage til deres ejermænd.

Så nu droppes millionprojektet endeligt, skriver Urban.

Planen var at stoppe de omfattende cykeltyverier i København. I stedet brugte Københavns Kommune 3,2 mio kr. på at finde to stjålne cykler - et beskedent tal sammenlignet med, at der årligt bliver stjålet 18.000 cykler i København.

'Få en lille chip på'
Oprindeligt var planen enkel. Med daværende overborgmester Ritt Bjerregaard (S) i spidsen iværksatte København sammen med Frederiksberg Kommune og Center for Parkering i 2009 kampagnen og pilotprojektet 'Få en lille chip på', hvor 5.300 borgere gratis kunne få monteret en chip på deres cykler.

Tanken var, at hvis en cykel forsvandt, kunne parkeringsvagterne finde den igen ved at scanne cykler med en GPS-scanner, når de alligevel rendte gaderne tynde for at give borgerne p-bøder.

Problemet var bare, at det aldrig lykkedes at finde mere end to stjålne cykler. Mandag blev chippen enstemmigt droppet på et møde i kommunens teknik- og miljøudvalg.

K: Nærmest grinagtigt
Jakob Næsager (K), der sidder i teknik- og miljøudvalget for De Konservative, er gevaldigt lettet. Og sur over, at kommunen endnu en gang har kastet penge efter, hvad han kalder »tant og fjas« i stedet for at bruge pengene, hvor der er brug for dem - på kerneydelserne.

»Det er nærmest grinagtigt. Vi kunne have uddelt gratis cykler til københavnerne for de penge - og forgyldt dem. Eller vi kunne have gruset cykelstierne bedre i vinter, hvilket københavnerne virkelig havde brug for med alt den sne«, siger han til Urban.

I kommunen havde de opdaget, at chippen ikke helt virkede efter hensigten, så i stedet var der i en periode tale om, at chippen skulle erstattes af for eksempel klistermærker med en stregkode.

På en lastbil til Østeuropa
»Projektet har altid været urealistisk - om man så ville bruge chips, klistermærker eller brevduer. Det er en daglig irritation, at københavnerne får deres cykler stjålet, men det er jo ofte de dyre cykler, det går ud over i form af organiserede tyverier, og de er jo ikke til at finde på gadehjørnerne. De er snarere røget på en lastbil til Østeuropa,« siger Lars Dueholm (LA), der sidder i borgerræpresentationen og udvalget for Liberal Alliance.

Selv om blandt andre SF og Socialdemokraterne oprindeligt var partier, der var for ideen, var alle partierne denne gang enige om at begrave chip-projektet. Og teknik- og miljøborgmester Bo Asmus Kjeldgaard (SF) er glad for beslutningen, fordi han også mener, at pengene kunne bruges bedre.

»Vi havde arvet projektet fra Ritt Bjerregaard, og det virkede ikke, så derfor skulle det selvfølgelig lukkes«, siger Bo Asmus Kjeldgaard til Urban.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden