Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:

dyrere. Forbrugerombudsmanden fandt ud af, at supermarkedet i et tilfælde reklamerede med, at varen ville være dyrere i ugen efter, og dermed opfordrede til et hurtigt køb. Men varen blev ikke dyrere - den blev tværtimod billigere.

Forbrugersikkerhed
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Føtex fuppede kunder til at købe før 'prisstigning'

Føtex fortalte, at en trøje ville stige i pris. Men den blev billigere.

Forbrugersikkerhed
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Supermarkedskæden Føtex har fået en røffel af Forbrugerombudsmanden for at snyde kunderne til at købe en trøje, som kæden fortalte ville stige i pris ugen efter.

Det gjorde den bare ikke. Den blev billigere.

»Hvis man reklamerer med, at prisen stiger i næste uge, tror man, at denne uges pris er særlig fordelagtig. Udsagnet skal derfor også være korrekt«, lyder en del af irettesættelsen fra Forbrugerombudsmanden, som finder reklamen vildledende og dermed i strid med markedsføringsloven.

LÆS ARTIKEL

Føtex beklager ifølge Forbrugerombudsmanden hændelsen.

Det var et par forbrugerklager i efteråret 2011, der gjorde Forbrugerombudsmanden opmærksom på, at Føtex i sin tilbudsavis for uge 37 annoncerede med en cardigan og oplyste, at prisen på trøjen ville stige i uge 38.

Det holdt imidlertid ikke stik - således blev trøjen ikke dyrere, men blev på trods af udsagnet tværtimod billigere i uge 38. Det fandt Forbrugerombudsmanden vildledende og kontaktede Føtex.

Føtex har erkendt, at markedsføringen af trøjen var vildledende og har beklaget forholdet, som skyldes en menneskelig fejl. Føtex har samtidig oplyst, at man vil skærpe sin kontrol og ikke mindst være opmærksom ved brug af fremtidige priser som sammenligningsgrundlag.

Forbrugerombudsmanden finder ikke, at der i sig selv er noget til hinder for at anvende en fremtidig pris som sammenligningsgrundlag for sparbudskaber.

Men en sådan sammenligning skal - som alle andre prissammenligninger - være korrekt og relevant, og det besparelsesudsagn, der ligger i pris-sammenligningen, skal være reelt.

I modsat fald vil sammenligningen være vildledende, især hvis varen - som i dette tilfælde - tvært i mod bliver billigere.

Forbrugerombudsmanden har accepteret forklaringen fra Føtex, at der var tale om en enkeltstående fejl.

Han har derfor sluttet sagen med en indskærpelse til Føtex.

FACEBOOK

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden