Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Jens Dresling
Foto: Jens Dresling

Overvågning. Flere danskere tillader, at butikkerne overvåger deres indkøb, så de kan få rabat på varerne.

Forbrugersikkerhed
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Butikker overvåger kundernes indkøb i stor stil

Butikkerne indsamler oplysninger om alt fra graviditetstests til spiritus.

Forbrugersikkerhed
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Med udsigt til rabatter i danske butikker som Matas, Imerco, H&M, Superbrugsen og mange flere tillader mere end en million danskere, at butikkerne overvåger deres forbrug. Det skriver Berlingske.

Butikkerne overvåger kunderne, så de bedre kan tilrette deres markedsføring til den enkelte kundes behov og ønsker. Men det betyder også, at butikkerne indsamler personlige oplysninger om kundernes forbrug af alt fra graviditetstests til spiritus.

Det bekymrer Forbrugerrådet, som frygter misbrug og brud på datasikkerhedsreglerne.

»I bedste fald får man sin indbakke spammet med reklamer, i værste fald ender dataene i de forkerte hænder, og så har man som forbruger ingen kontrol længere«, siger afdelingschef i Forbrugerrådet Vagn Jelsøe til Berlingske.

Butikkerne ønsker loyalitet Det er blandt andet de såkaldte loyalitetskort, som Forbrugerrådet advarer i mod.

Hvis man som kunde vælger, at få et loyalitetskort, kan man typisk få en rabat på nogle få procenter, men det kræver, at man afgiver sin underskrift og tillader, at butikkerne indsamler oplysninger.

Alligevel har stadigt flere danskere tillid til butikkerne og tillader dem at kigge med over skulderen.

»Flere undersøgelser viser, at danskerne har højere tillid til hinanden end andre steder i verden. Eksempelvis har der i Storbritannien været store protester mod at blive optaget i forskellige registre, men i Danmark accepterer vi overvågning, hvis vi får noget igen«, siger Lone Rasmussen fra Institut for Fremtidsforskning.

Butikker ser ingen problemer

Selvom Irma for nylig fik kritik fra Datatilsynet, fordi sikkerheden ikke var i orden, ser Danske Erhverv ikke noget problem i tendensen med overvågning.

»Danskerne har ingen grund til at være bekymret for at afgive data. De danske butikker har en høj etik, og desuden er myndighederne gode til at håndhæve lovgivningen«, siger Lone Rasmussen, som er markedschef hos Dansk Erhver til Berlingske.

LÆS OGSÅ

I Irmasagen blev 35.000 personers kontaktoplysninger og indkøb lagt ud på internettet, og der har også været andre sager, hvor butikker har fået stjålet oplysninger om deres kunder.

På fem år er antallet af brud på datasikkerheden steget fra 15 til 70 årlige tilfælde.

FACEBOOK

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden