0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Flere bankkunder kan forvente erstatning for dårlige investeringer

Banker skal lytte til kundernes ønsker, kræver Forbrugerombudsmanden.

Forbrugersikkerhed
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Flere bankkunder kan se frem mod at få udbetalt store pengebeløb i erstatning, efter at en principiel dom fra Østre Landsret betyder, at DiBa Bank A/S skal betale 89.000 kroner til en kvinde for at investere hendes penge i risikable obligationer.

Det vurderer forbrugerombudsmand Henrik Øe, der har stået bag kvinden, som udtrykkeligt havde bedt banken om at investere hendes penge med såkaldt lav risiko.

Formueplejeaftaler i fokus
»Det er godt nyt for forbrugerbeskyttelsen. Dommen er vigtig, fordi den fastslår, at der skal være et erstatningsansvar, hvis man ikke respekterer ønsket om lav risiko«, siger Henrik Øe.



»Det skal man acceptere både i den konkrete handel, men også i formueplejeordninger«, siger han.

Forbrugerombudsmanden har varslet flere end 20 tilsvarende sager mod DiBa Bank, som ikke har villet rette sig efter en afgørelse fra Pengeinstitutankenævnet.

LÆS OGSÅ

Sagerne drejer sig om de såkaldte Scandinotes og Kalvebod obligationer, som har vist sig at være så risikable, at en række almindelige bankkunder er blevet påført tab.

»De sager, der fortsat verserer, er en smule anderledes. For der har kunderne selv valgt aktier. Men de er principielt de samme«, siger Henrik Øe:

»Det, der er særligt ved formueplejeaftalerne, er, at man her bemyndiger banken til at handle på ens vegne, men man siger, at de skal sørge for, at man samlet set skal holde sig på lav risiko, siger Forbrugerombudsmanden.

LÆS OGSÅ

»Og nu siger landsretten altså, at det har de ikke klaret. De har lagt alt for mange af de her risikofyldte obligationer ind, sådan at læsset tipper«.

»Og hvis man overskrider den bemyndigelse, man får af kunden, må man tåle, at man skal betale fuld erstatning«, siger Henrik Øe.

Han vil nu kontakte DiBa Bank A/S for at høre, om banken fortsat vil gennemføre de omtrent 20 sager.

FACEBOOK

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Podcasts

Annonce