Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:

vold. Den politianmeldte video handler om en tørstig ung mand, der kommer til at drikke lidt for meget Cult med dobbelt koffein. Så går han amok, stjæler en bil og kommer op og slås. (Skærmdump fra videoen.)

Forbrugersikkerhed
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Provokerende læskedriksfirma meldt til politiet for vold i reklamefilm

Forbrugerombudsmanden: Cult overtræder lov om reklamer til børn og unge.

Forbrugersikkerhed
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Firmaet Cult-energidrikke, der igennem flere år har afprøvet grænserne for, hvad man kan tillade sig, når energidrikken skal markedsføres, ser nu endelig ud til at have ramt overliggeren.

Firmaet er blevet anmeldt til politiet for at reklamere med vold som virkemiddel over for børn og unge i en reklamefilm på nettet, og firmaet risikerer en bøde, der er på det dobbelte af, hvad det har kostet at producere reklamefilmen og distribuere den.

Det fortæller specialkonsulent hos Forbrugerombudsmanden, Andreas Weidemann. Han siger, at det er første gang, bestemmelsen om vold i reklamer er i spil.

To år gammel reklamefilm Det er i nemlig forbudt ifølge markedsføringsloven at opfordre enten direkte eller indirekte til vold og anden farlig eller hensynsløs adfærd i reklamer, og det er også forbudt at bruge aggressive og forrående virkemidler vendt mod børn og unge.

Derfor får Cult A/S en politianmeldelse for i slutningen af 2009 at have lagt en reklamefilm for en energi-læskedrik på internettet, fortæller Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse.

LÆS ARTIKEL

Cult har stort set formået at lave ballade over deres produkter siden starten for 13 år siden, hvor flere kvindesags-grupper gik amok over de halv- og helnøgne kvinder, der blev brugt i mandshøje reklame-plakater over hele landet.

Firmaet har også fået heftig kritik for konkurrencer. hvor præmien var en brystoperation, og senest har der lydt advarsler mod firmaets opfordring til unge om at holde sig vågen i 48 timer mod at vinde en præmie.

Nu er det skandaleramte firmaet så politianmeldt for en reklamevideo fra 2009, der er stærkt inspireret af de voldelige scener i computerspil som Grand-Theft-Auto.

En læser gør opmærksom på, at Cults reklamefilm mere virker som et plagiat af gruppen Prodigys musikvideo - Smack my bitch up (YouTube har cencureret videoen og lagt en aldersbegrænsning ind på den)

Læskedrik

Cults reklamevideo handler om en tørstig ung mand, der kommer til at drikke lidt for meget Cult med dobbelt koffein. Så går han amok, stjæler en bil og kommer op og slås.

LÆS OGSÅ

I Forbrugerombudsmandens beskrivelse af filmen hedder det: »... foretager hovedpersonen, der spilles af en dreng, en række meget voldelige handlinger, efter at have indtaget drikken. Bl.a. røver han en kiosk og angriber en række personer«.

Det er Forbrugerombudsmandens opfattelse, at filmen er en overtrædelse af den særlige paragraf 8, stk. 2, i markedsføringsloven, der beskytter børn og unge under 18 år mod vold i reklamer.

Forbrugerombudsmanden lægger lægger vægt på, at der er tale om en læskedrik, som markedsføres over for børn og unge, og at filmen har været vist i medier, der også er rettet mod børn og unge under 18 år.

Forbrugerombudsmanden har derfor politianmeldt selskabet med henblik på, at der bliver rejst sigtelse.

FACEBOOK

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden