Tøj. Dyrt tøj bliver lige så nemt slidt som billigt tøj, viser sager fra Forbrugerklagenævnet. (Arkivfoto)
Foto: Thomas Borberg

Tøj. Dyrt tøj bliver lige så nemt slidt som billigt tøj, viser sager fra Forbrugerklagenævnet. (Arkivfoto)

Forbrugersikkerhed

Dyrt tøj slides lige så hurtigt som billigt

Designertøj bliver slidt lige så hurtigt som tøj uden fine mærker i nakken.

Forbrugersikkerhed

En række sager fra Forbrugerklagenævnet viser, at designertøj ofte ikke lever op til forbrugernes forventerninger om slid og holdbarhed.

Det skriver Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen på sin hjemmeside forbrug.dk.

»Afgørelserne viser, at forbrugerne ikke nødvendigvis kan forvente, at et stykke tøj er 10 gange så godt, eller holder 10 gange så længe, når det er 10 gange så dyrt«, siger Henrik Lundgaard Sedenmark, som er jurist i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen til forbrug.dk.

LÆS OGSÅ

Forbrugerklagenævnet, som behandler forbrugerklager, giver ifølge forbrug.dk tøjsælgerne medhold i forskellige slags sager om slitage på dyrt tøj.

Renserier får klager over ødelagt tøj
Noget som også medfører forbrugerklager over tøj er renserier. Flere forbrugere klager over den måde, deres tøj er blevet behandlet på, hvis det kommer tilbage og ser slidt ud. Men det behøver ikke være renseriets skyld.

»Tøj kan godt blive ødelagt af en forkert renseribehandling, men det er ikke nødvendigvis derfor, at det ser slidt og snusket ud efter en tur på renseriet. Problemet kan lige så godt være, at når renseriet har fjernet skidtet, så bliver det tydeligt, at stoffet er slidt - også selvom tøjet har været dyrt, siger Henrik Lundgaard Sedenmark til forbrug.dk.

Forbrugerne får medhold i nogle typer klager

Problemer, som det kan betale sig at klage over, er for eksempel, hvis tøjet ikke slides ens overalt. Det kan nemlig være et tegn på en fejl i materialet eller fabrikationen.

»Vi ser sager, hvor der er fejl ved materialet, eller den måde tøjet er fremstillet på. Hvis det er årsagen til, at tøjet er gået i stykker falder nævnets afgørelse ud til forbrugernes fordel«, siger Henrik Lundgaard Sedenmark til forbrug.dk.

LÆS OGSÅ

Tøj, som går i stykker i vask, selvom man følger vaskeanvisningen, kan man også klage over.

FACEBOOK

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden