Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Finn Frandsen
Foto: Finn Frandsen

AFSLØRET. E-mail med private oplysninger på abonnenter på Forbrugerrådets blad Tænk er blevet offentliggjort. (Arkivfoto)

Forbrugersikkerhed
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Forbrugernes vagthund afsløret i lækage

Forbrugerrådet er kommet til at lække brugernes private oplysninger.

Forbrugersikkerhed
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Gratisavisen 24timer og Ingeniørens it-nyhedssite, Version2, kan i dag afsløre, at det forbrugerråd, som jævnligt klandrer firmaer for en lemfældig omgang med kunders private og følsomme oplysninger, begår samme brud på reglerne.

Både fortrolige interne e-mail og e-mail med private oplysninger på abonnenter på rådets blad Tænk er havnet på online-tjenesten Flickr og på Google, hvor alle med en internetforbindelse har kunnet læse med.

24timer har talt i telefon med en stærkt utilfreds Tænk-kunde, som har fået sin e-mail til Forbrugerrådet, inklusive sin adresse, sit hemmelige telefonnummer og kontonummer, offentliggjort.

»Det her, det er bestemt ikke i orden. Forbrugerrådet skal da ikke offentliggøre min e-mail til dem med disse oplysninger. Der er en grund til, at jeg har hemmeligt telefonnummer,« siger den rystede kvindelige Tænk-abonnent til 24timer.

LÆS ARTIKEL

Hun ønsker ikke, at der kommer yderligere offentlighed om hendes identitet.

Samtidig slår hun fast, at hun mener, at Forbrugerrådet om nogen burde kunne finde ud af at overholde de regler, som rådet beskylder andre for at bryde.

»Ellers er det ikke så troværdigt,« siger hun.

Markedsførings taktik afsløret

Foruden e-mail-korrespondancer med Tænk-abonnenter har rådet også offentliggjort interne e-mail om kampagner og møder.

I en e-mail diskuterer eksempelvis Forbrugerrådet-cheferne Christian Wennevold, Claus Dithmer og Anne-Katrine Nørholm, hvordan de i lyset af den kritik, der i 24timer har været rejst af rådets elbørs Tænk Strøm, bedst kan markedsføre Tænk Strøm i Forbrugerrådets nyhedsbrev.

Forbrugerrådets afdelingschef Vagn Jelsøe siger, at han har beklaget meget over for den kvindelige Tænk-abonnent.

Han forklarer, at Forbrugerrådets it-afdeling den 10. maj begik en teknisk fejl i forbindelse med opsætningen af en Flickr-kampagne. Denne kampagne gik ud på, at forbrugernes e-mail med billeder af portionsstørrelser på usunde fødevarer, de såkaldte GDA-mærker, skulle videresendes til Flickr, som er en billedtjeneste.

LÆS ARTIKEL

Men andre e-mail havnede altså også på Flickr.

»Vi blev opmærksomme på det om morgenen den 11. maj og fjernede det, men var ikke opmærksomme på, at Google kom forbi,« siger afdelingschef Vagn Jelsøe fra Forbrugerrådet til 24timer.

Så selv om Forbrugerrådet fjernede de pågældende e-mail fra Flickr, var det så sent som i går muligt på Google at finde brudstykker af de e-mail, som aldrig skulle have været offentliggjort.

Dem arbejder Forbrugerrådet nu på at få fjernet.

»Det opdagede vi ikke før i fredags, og det er dybt beklageligt, så det er vi nu i fuld gang med at rette op på. Vi gør alt, hvad vi kan for at rydde op efter os,« siger Vagn Jelsøe.

FACEBOOK

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden