Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

To-for-en. Tilbuddene er mange i 7-Elevens køledisk. Det er bare ikke altid lige gennemskueligt, hvad én enekelt vare koster.
Foto: THOMAS BORBERG

To-for-en. Tilbuddene er mange i 7-Elevens køledisk. Det er bare ikke altid lige gennemskueligt, hvad én enekelt vare koster.

Forbrugersikkerhed
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

7-Elevens lokke-tilbud er ulovlige

Stykprisen på kioskkædens tilbud er ikke til at få øje på.

Forbrugersikkerhed
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Med hjælp fra et lidt for smart trick lokker 7-Eleven mange kunder til at købe den dobbelte mængde af, hvad de kom efter.

24timer har besøgt fem forskellige 7-Eleven-butikker i København, og i samtlige undersøgte butikker var det umuligt at finde en synlig stykpris på en række af de mest populære varer som sodavand, slik og fastfood.

Der er kun store - og meget synlige - skilte med prisen for to styk af den pågældende vare.

Mersalg betyder overskud
Og det er direkte imod markedsføringsloven om gennemskuelige prisoplysninger ikke at vise stykprisen.

»Man har som forbruger ret til at få oplyst, hvad prisen for et styk af varen er. Denne pris skal stå i umiddelbar nærhed af, hvor varen står. Det må ikke være besværligt at gøre sig bekendt med prisen - for eksempel ved at man skal gå op til kassen med hver enkelt vare for at få stykprisen at vide«, siger jurist i Forbrugerrådet Tina Dhanda til 24timer.

LÆS OGSÅ

Der er dog en god økonomisk grund for 7-Eleven til at gøre alt for at få kunder til at købe mere end et styk af en vare - og dermed lade være med at oplyse stykpris. Det giver nemlig automatisk mersalg, lyder det fra ekspert i detailbranchens markedsføring og lektor på CBS Marcus Schmidt.

»Hvis folk kun købte det, de kom efter, ville mange virksomheder i detailbranchen simpelthen ikke have overskud. Der er her tale om, at man udnytter, at kunderne får en følelse af, at de sparer penge. Det er et aggressivt psykologisk mersalgstrick ikke at vise stykprisen klart og tydeligt ved mersalgskampagner, men der er ingen tvivl om, at det virker ved at få kunders fulde fokus på tilbuddet«, siger han til 24timer.

LÆS OGSÅ

Indkøbsdirektør Morten Vedel fra de danske 7-Eleven-butikkers ejer, Reitan Convenience, oplyser i en e-mail til 24timer, at der er tale om en »intern fejl«, og at 7-Elevens tilbud altid er reelle, hvor kunden sparer penge ved at købe to styk i forhold til at købe en.

»Vi vil fremadrettet ved kampagner også printe et-styk-prisen direkte på reklamen, så der ikke kan være tvivl om tilbuddet i vores tilbud«, lyder det i e-mailen.

Ingen fra Reitan Conveniences ledelse ønskede i går at lade sig interviewe af 24timer.

----------

Rettelse: I en tidligere version skrev vi fejlagtigt, at 7-Eleven-butikkerne ejes af 'Retain Convenience'.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden