0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
 THOMAS BORBERG
Foto: THOMAS BORBERG

To-for-en. Tilbuddene er mange i 7-Elevens køledisk. Det er bare ikke altid lige gennemskueligt, hvad én enekelt vare koster.

Forbrugersikkerhed
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

7-Elevens lokke-tilbud er ulovlige

Stykprisen på kioskkædens tilbud er ikke til at få øje på.

Forbrugersikkerhed
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Med hjælp fra et lidt for smart trick lokker 7-Eleven mange kunder til at købe den dobbelte mængde af, hvad de kom efter.

24timer har besøgt fem forskellige 7-Eleven-butikker i København, og i samtlige undersøgte butikker var det umuligt at finde en synlig stykpris på en række af de mest populære varer som sodavand, slik og fastfood.

Der er kun store - og meget synlige - skilte med prisen for to styk af den pågældende vare.

Mersalg betyder overskud
Og det er direkte imod markedsføringsloven om gennemskuelige prisoplysninger ikke at vise stykprisen.

»Man har som forbruger ret til at få oplyst, hvad prisen for et styk af varen er. Denne pris skal stå i umiddelbar nærhed af, hvor varen står. Det må ikke være besværligt at gøre sig bekendt med prisen - for eksempel ved at man skal gå op til kassen med hver enkelt vare for at få stykprisen at vide«, siger jurist i Forbrugerrådet Tina Dhanda til 24timer.

LÆS OGSÅ

Der er dog en god økonomisk grund for 7-Eleven til at gøre alt for at få kunder til at købe mere end et styk af en vare - og dermed lade være med at oplyse stykpris. Det giver nemlig automatisk mersalg, lyder det fra ekspert i detailbranchens markedsføring og lektor på CBS Marcus Schmidt.

»Hvis folk kun købte det, de kom efter, ville mange virksomheder i detailbranchen simpelthen ikke have overskud. Der er her tale om, at man udnytter, at kunderne får en følelse af, at de sparer penge. Det er et aggressivt psykologisk mersalgstrick ikke at vise stykprisen klart og tydeligt ved mersalgskampagner, men der er ingen tvivl om, at det virker ved at få kunders fulde fokus på tilbuddet«, siger han til 24timer.

LÆS OGSÅ

Indkøbsdirektør Morten Vedel fra de danske 7-Eleven-butikkers ejer, Reitan Convenience, oplyser i en e-mail til 24timer, at der er tale om en »intern fejl«, og at 7-Elevens tilbud altid er reelle, hvor kunden sparer penge ved at købe to styk i forhold til at købe en.

»Vi vil fremadrettet ved kampagner også printe et-styk-prisen direkte på reklamen, så der ikke kan være tvivl om tilbuddet i vores tilbud«, lyder det i e-mailen.

Ingen fra Reitan Conveniences ledelse ønskede i går at lade sig interviewe af 24timer.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    SPECIAL: Roskilde i hjertet (3): »Det var bare så uvirkeligt at man kunne dø af at være på den plads«
    SPECIAL: Roskilde i hjertet (3): »Det var bare så uvirkeligt at man kunne dø af at være på den plads«

    Henter…

    Pernille var 16 år gammel og den eneste punker i Tommerup på Fyn, hvor hun kom fra. Det var år 2000, og hun var taget til Roskilde Festival med nogle venner for at høre musik og for at blive grebet af det store fællesskab. Fredag aften stod hun Orange Scene, klar til at høre The Cure, hendes yndlingsband, da en mand trådte frem på scenen og græd. ”People have died”, sagde han.

  • Pelle Rink/Ritzau Scanpix

    Du lytter til Politiken

    3. juli: Hvorfor undersøger medierne ikke om drab på Bornholm var racistisk?
    3. juli: Hvorfor undersøger medierne ikke om drab på Bornholm var racistisk?

    Henter…

    I sidste uge døde en 28-årig mand i Nordskoven ved Rønne. Senere samme dag anholdt de to brødre, som nu sidder fængslet. De har indrømmet, at de slog manden i skoven, men nægter et overlagt drab. Den døde mand var sort, og de to anholdte er hvide. En af dem har en video liggende på Facebook, hvor man kan se, at han har et hagekors på benet. Og ifølge politiet lagde en af dem et knæ på den dræbtes hals. Ligesom da George Floyd blev dræbt af betjente i USA.

    Alligevel tror politiet ikke, at drabet handler om race. Men kan det være rigtigt? Hvorfor tror medierne på politiet? Og har Politiken gjort det godt nok?

  • Du lytter til Politiken

    SPECIAL: Roskilde i hjertet (2/3): Hiphop, jordhugga – og den nye lyd fra klubberne
    SPECIAL: Roskilde i hjertet (2/3): Hiphop, jordhugga – og den nye lyd fra klubberne

    Henter…

Forsiden